TØJ – Fashion Week Edition har talt med direktør i agenturvirksomheden Jan B. Rasmussen om, hvordan det har været at være agent under Covid-19-krisen.
Hvorfor har I valgt at have showroom i Bella Center?
Vi har showroom i Bella Center, fordi vi mener og tror på, at CIFF og CIFF Showrooms er og fortsat vil være attraktivt for mange indkøbere at besøge, og fordi vi tror på København som hele Nordens messeplatform. Vi tror på, at København både nu og i fremtiden vil være en attraktiv modeby, og med de forskellige messer som finder sted – og såfremt disse kan ’udtrykkes’ i et fælles projekt – vil København stå stærkt i fremtiden og få besøgende fra hele Europa. Vi finder det desuden mest fordelagtigt at have showroom i Bella Center, fordi vi begynder vores indsalg allerede to uger inden CIFF-messen. Selve messen falder sammen med vores indsalg, hvor vi altid har en booket kalender med møder, men der er naturligvis altid plads til, at nye og udenlandske kunder også kan komme forbi os her.
Hvordan forbereder I jer til modeugen denne sæson?
Vi forbereder os på samme måde, som vi har gjort tidligere år, og vi har faste aftaler med alle vores kunder. Det har vi også haft de sidste to sæsoner under Covid-19 – dog med restriktioner blandt andet i forhold til antallet af besøgende. 90 procent af vores danske kunder har besøgt showroomet på normal vis, så det har været rigtig positivt. CIFF Showrooms har været behjælpelige med at informere os og hele tiden hjulpet os med at efterleve de krav, der har været fra myndighedernes side. Vi ser dog frem til at komme helt ud på den anden side, og vi kan mærke, at det hele er ved at normalisere sig igen. Vi ser meget frem til den næste messe og glæder os til at møde vores kunder under mere normale betingelser.
Hvordan har det været at være agent under Covid-19?
Vi har naturligvis mærket en lille pause i vores forretning. Vi har kun tyske leverandører, og de har alle været meget hjælpsomme under hele pandemien. Både overfor os og overfor vores kunder. Vi har nogle stærke NOOS- og lagerprogrammer, som for alvor begynder at rykke nu. Dette skyldes til dels, at vores produktion på Alberto foregår 100 procent i Europa, og derfor oplever vi ikke de samme udfordringer med leveringer fra Østen, som andre gør lige nu. Vi tror på et stærkt efterår, og som det ser ud lige nu, så kan vi overholde alle leveringstider, hvilket vil gavne os, når der kommer rigtigt gang i markedet igen.