”Vi mærker et behov i branchen for at mødes på messe igen – ikke mindst fra indkøbernes side. De vil gerne ud at se og mærke varerne og møde de mange brands på messe igen,” siger CIFF-direktør Christina Neustrup.
Efter to sæsoner uden udstillere på gulvet og summende messehaller glæder CIFF sig til at slå dørene op til Bella Center fra den 11. til den 13. august. Direktør Christina Neustrup forklarer, at CIFF op til messen har oplevet stor iver fra brands efter at udstille på trods af, at mange indledningsvist var afventende med beslutningen i forhold til Covid-19-situationen.
”Vi mærker et behov i branchen for at mødes på messe igen – ikke mindst fra indkøbernes side. De vil gerne ud at se og mærke varerne og møde de mange brands på messe igen.”
For augustmessen er overskriften ’CIFF – Now and in the future’. En overskrift, der ifølge Christina Neustrup skal sætte streg under en spirende optimisme i branchen og pege frem efter halvandet år med usikkerhed, aflyste messer og begrænset social kontakt mellem brands og indkøbere.
”Vi har heldigvis – på trods af coronakrisen – stadigvæk en enorm stærk modebranche i Danmark. Vi skal stå sammen, tro på i morgen og alle de gode ting vi som branche har i vente. Den optimisme og tro vil vi på CIFF gerne være med til at understøtte,” siger hun.
En messe – tre nøgleord
Har branchen lært noget under krisen, så er det, at fællesskab, bæredygtighed og digitalisering fremover kan være afgørende parametre for at opretholde en god og sund forretning. CIFF har derfor arrangeret augustmessen med disse tre nøgleord for øje. Messen vil blandt andet præsentere udstillingen ’Circular Fashion Days’ i samarbejde med den nationale erhvervsklynge Lifestyle & Design Cluster. En udstilling, hvor 25 udvalgte brands vil fremvise innovative produkter og løsninger, der baserer sig på cirkulære modeller.
”Circular Fashion Days skal præsentere de ypperste eksempler på cirkularitet i den danske modebranche. Udstillingen vil blive sammensat ud fra en ambition om at skabe en sammenhængende fortælling, som bedst muligt kan belyse de forskellige kvaliteter og potentialer, der er forbundet med cirkulær økonomi i tøj og accessories,” lød det fra Lifetyle & Design Cluster i forbindelse med offentliggørelsen af udstillingen.
Christina Neustrup glæder sig til at præsentere udstillingen, som, hun mener, kan inspirerere både udstillere og besøgende på messen.
”Lifestyle & Design Cluster har skabt et superfedt format. Det giver indblik i, hvor langt nogle brands er nået i arbejdet med bæredygtighed og cirkularitet, og på den måde håber vi, at projektet kan være med til at inspirere andre udstillere og besøgende på messen,” siger hun.
Udover Circular Fashion Days vil CIFF i løbet af de tre messedage afvikle en række talks i samarbejde med blandt andre The Business of Fashion, som tager udgangspunkt i de tre nøgleord, ligesom der også vil blive præsenteret nye udstillingsområder.
Digitale initiativer fortsætter
I kombination med den fysiske messe fortsætter CIFF sit digitale initiativ, CIFF Digital, hvor besøgende kan blive inspireret og forberede sig til messen ved at få et overblik over de udstillende brands. Indkøbere, der ikke besøger messen, kan desuden livestreame talks og events via CIFF Digital. Derudover annoncerede CIFF et samarbejde med den hollandske modemesse Modefabriek og den digitale messearrangør Fashion Cloud i foråret 2021 om Digital Fashion Week Europe. Den digitale messe blev afholdt fra den 6. til den 8. juli 2021, hvilket ifølge Christina Neustrup var perfekt timing i forhold til den fysiske messe:
”Digital Fashion Week Europe gav vores udstillere mulighed for at kickstarte sæsonen og give et sneak peek på SS 22-kollektionerne til både eksisterende nationale og internationale kunder samt for at lave de indledende aftaler med indkøberne, inden de kan mødes på CIFF til august.”
Fakta
Hvornår afholdes messen: 11. – 13. august
Hvor afholdes messen: Bella Center Copenhagen