En forkærlighed for sko og fælles interesse for det gode håndværk fik mor og søn til at stifte Bukela Shoes i 2014. De værner om deres produktion på små, italienske fabrikker og satser på ekspresleveringer.

Birthe Didriksen og Nick Søgaard, mor og søn, skaber sko med wow-faktor med begge fødder plantet solidt på jorden. De har tilsammen mere end 40 års erfaring med at udvikle og designe sko fra hovedsædet i Herning.

”Vi laver sko i nyskabende design med klassiske linjer. Vores sko må gerne ’råbe op’, men de skal være brugbare og i høj kvalitet. Og hvad er kvalitet? For os kommer kvaliteten virkelig til udtryk i den italienske flair for læsten, linjer og pasform. Det er på disse områder, italienerne (og vi) perfektionerer bedst af alle,” fortæller Nick Søgaard, medejer af Bukela Shoes.

Netop Italien spiller en stor rolle for skobrandet. Bukela Shoes er et af de få danske brands, som stadig producerer i Italien.
”Vi er stolte over at producere på meget små familieejede fabrikker, hvor hele familien arbejder sammen. På den måde minder de meget om os selv. Man kan mærke, at alle er involverede og dedikerede,” siger Nick Søgaard og fortsætter:

”Det er fantastisk at se deres ekspertise og håndværk komme til udtryk. De køber også ind lokalt i små kvantiteter og har langt større fleksibilitet i produktionen i forhold til store fabrikker, hvor alt er skemalagt mange måneder ud i fremtiden.”

Udover det genkendelige familiebånd værner Bukela Shoes også om fabrikkernes ansvarlige produktion. Birthe Didriksen og Nick Søgaard deltager på materialemesser for at source nye bæredygtige materialer og samtidig identificere de bedste leverandører med ordentlige certificeringer inden for skind og såler.

Fart på salg og skomode

Tilbage i 2018 oplevede familieduoen bag Bukela Shoes, hvordan flere og flere nye tøjmærker lancerede ekspresmode.
”Vi så, hvor effektivt det var for butikkerne. Vi kunne se, at vi havde en unik chance, fordi vi har fabrikker, der netop kan dét. Vi blev besat af ideen om flydende sæsoner, løbende udvikling, og at vi kunne sælge det, vi følte var rigtigt nu – og ikke først om seks måneder til en ny sæson,” forklarer Nick Søgaard.
Derfor begyndte Bukela Shoes hurtigt at arbejde med den kontinuerlige udvikling og levering. Det var en ny måde at se markedet på, som gav dem fornyet energi og gejst. De skal i mindre grad satse på en farve til næste sæson, og de kan levere lige den farve, de falder for, når sæsonen kommer. Efterspørgslen på de ’hurtige’ sko steg også i butikkerne. I dag fylder Bukela Shoes’ ekspressalg lige så meget som deres hovedkollektioner, og halvdelen af deres omsætning kommer fra salg med fire ugers levering eller hurtigere.

”Ekspressalget giver samtidig en helt naturlig hyppig kundekontakt – og det er virkelig sundt for både os og vores kunder. Det skaber et godt samarbejde og en fantastisk grobund for fælles vækst. Og hvem vil ikke gerne tale med sine kunder en gang om ugen?” slutter Nick Søgaard.

 

Foto: Bukela Shoes