Kronstadt behøver ikke være de allersmarteste i (mode)klassen. De har fundet sig til rette i rollen som et solidt tøjmærke til mænd, der er skarpe på skjorter, strik og sweats. Genkendelighed og gensalg af bestsellers er succesparametre hos den fynske modevirksomhed.

Tilbage i 1999, da Kronstadt blev grundlagt, var de mest kendt for at lave funky skjorter i flippede farver med brede kraver og manchetter. I dag er det fynske herretøjsbrand mere ned­tonet i farvevalget og har mange forskellige styles, hvor fællesnævnerne for dem alle er god komfort og genkendelighed.

”Vi er innovative i mellemklassen inden for vores prisgruppe. Vi er ikke bange for at prøve noget nyt, men vi skal ikke være for smarte. Vores kunder ved, hvad de kan forvente af os: Vores kendte kvaliteter, gode pasform og gode pris, som de køber ind på igen og igen,” fortæller Simon Stasiak, salgs- og eksportchef hos Kronstadt.

Derfor er samarbejdet med deres nuværende kunder vigtigere end nogensinde. De oplever en god vækst i deres eksisterende kundegruppe:
”Vi tror på, at vi kan løfte salget sammen. Vi kommer ofte ud i butikkerne og ser, hvordan vi kan optimere tingene i fællesskab. Mange af kunderne har vi arbejdet sammen med i 8-12 år. De ved, hvad vi står for, og de sælger Kronstadt rigtig godt af den grund.”

 

Når drenge vil ligne deres fædre

Selvom der ikke længere pilles for meget ved hele DNA’et i Kronstadt, er der løbende kommet store nyheder til i den odenseanske modevirksomhed. I 2019 lancerede de Kronstadt Kids, da de så en tendens til, at børnene gerne vil ligne deres forældre.

”Vi har taget nogle af vores bedste styles inden for hoodies, langærmede t-shirts og strik og lavet dem til børn sammen med fleece og lidt overtøj. Det er især blevet populært i Holland, hvor vi har 70 butikker, som sælger Kronstadt Kids. Vi har ikke jagtet det så hårdt i Danmark endnu, men vi findes i Magasin og cirka 15 andre butikker,” siger Simon Stasiak.

Kronstadt Kids består af 20-25 styles, der primært er lavet af 60 procent økologisk bomuld og 40 procent genanvendt polyester – det hele i rolige nuancer og med det karakteristiske Kronstadt-logo.

 

Optimisme og outdoor-feeling

En ting, som herretøjsbrandet går benhårdt efter i 2023, er at komme mere i spotlyset hos deres nuværende forhandlere, fortæller salgs- og eksportchefen:

”Vores mål er, at Kronstadt får mere plads og synlighed i butikkerne. Vi vil gerne både have vores tøj placeret udenfor på et gadebord, men vi skal også ligge på hylderne indenfor hos endnu flere butikker.”

Optimismen og troen på Kronstadt er stor:

”Vores nye kollektion byder på masser af outdoor-feeling og lag på lag. Vi har overshirts, vores populære skjorter i lækre kvaliteter og vores gode strik i let bomuld, som produceres i Tyrkiet. Denne strik er uden tvivl det flotteste produkt på markedet i den priskategori. Vi har også lavet letvægtsjakker, som vi tror meget på,” fortæller Simon Stasiak om Kronstadts AW 23/24-kollektion.

Foto: Kronstadt