Kronstadt behøver ikke være de allersmarteste i (mode)klassen. De har fundet sig til rette i rollen som et solidt tøjmærke til mænd, der er skarpe på skjorter, strik og sweats. Genkendelighed og gensalg af bestsellers er succesparametre hos den fynske modevirksomhed.

Tilbage i 1999, da Kronstadt blev grundlagt, var de mest kendt for at lave funky skjorter i flippede farver med brede kraver og manchetter. I dag er det fynske herretøjsbrand mere ned­tonet i farvevalget og har mange forskellige styles, hvor fællesnævnerne for dem alle er god komfort og genkendelighed.

”Vi er innovative i mellemklassen inden for vores prisgruppe. Vi er ikke bange for at prøve noget nyt, men vi skal ikke være for smarte. Vores kunder ved, hvad de kan forvente af os: Vores kendte kvaliteter, gode pasform og gode pris, som de køber ind på igen og igen,” fortæller Simon Stasiak, salgs- og eksportchef hos Kronstadt.

Derfor er samarbejdet med deres nuværende kunder vigtigere end nogensinde. De oplever en god vækst i deres eksisterende kundegruppe:
”Vi tror på, at vi kan løfte salget sammen. Vi kommer ofte ud i butikkerne og ser, hvordan vi kan optimere tingene i fællesskab. Mange af kunderne har vi arbejdet sammen med i 8-12 år. De ved, hvad vi står for, og de sælger Kronstadt rigtig godt af den grund.”

 

Når drenge vil ligne deres fædre

Selvom der ikke længere pilles for meget ved hele DNA’et i Kronstadt, er der løbende kommet store nyheder til i den odenseanske modevirksomhed. I 2019 lancerede de Kronstadt Kids, da de så en tendens til, at børnene gerne vil ligne deres forældre.

”Vi har taget nogle af vores bedste styles inden for hoodies, langærmede t-shirts og strik og lavet dem til børn sammen med fleece og lidt overtøj. Det er især blevet populært i Holland, hvor vi har 70 butikker, som sælger Kronstadt Kids. Vi har ikke jagtet det så hårdt i Danmark endnu, men vi findes i Magasin og cirka 15 andre butikker,” siger Simon Stasiak.

Kronstadt Kids består af 20-25 styles, der primært er lavet af 60 procent økologisk bomuld og 40 procent genanvendt polyester – det hele i rolige nuancer og med det karakteristiske Kronstadt-logo.

 

Optimisme og outdoor-feeling

En ting, som herretøjsbrandet går benhårdt efter i 2023, er at komme mere i spotlyset hos deres nuværende forhandlere, fortæller salgs- og eksportchefen:

”Vores mål er, at Kronstadt får mere plads og synlighed i butikkerne. Vi vil gerne både have vores tøj placeret udenfor på et gadebord, men vi skal også ligge på hylderne indenfor hos endnu flere butikker.”

Optimismen og troen på Kronstadt er også en grund til, at de glæder sig til messen sæson efter sæson.

”Jeg glæder mig altid til at vise vores brand frem. Vores nye kollektion byder på masser af outdoor-feeling og lag på lag. Vi har overshirts, vores populære skjorter i lækre kvaliteter og vores gode strik i let bomuld, som produceres i Tyrkiet. Denne strik er uden tvivl det flotteste produkt på markedet i den priskategori. Vi har også lavet letvægtsjakker, som vi tror meget på,” fortæller Simon Stasiak om Kronstadts AW 23/24-kollektion.

 

Foto: Kronstadt