Siden 1904 har Angulus udviklet, designet og produceret kvalitetssko. Nu har tredje generation overtaget styringen af familievirksomheden med en ambition om at få flere mennesker til at købe færre og mere ansvarlige sko. Også i USA, som det danske skomærke forventer er det næste ekspansionseventyr.
”Verden lider under et massivt overforbrug, og det vil vi gerne være et alternativ til ved at designe og sælge ansvarligt producerede kvalitetssko, der holder længere og kan gå i arv fra fod til fod,” siger Clara Dawe, ny forkvinde for bestyrelsen i Angulus, og fortsætter: ”Vores mål er at få flere fødder til at gå i færre og mere ansvarlige sko.”
Angulus, der som virksomhed og skomærke trådte sine første skridt på Nørrebro i København i 1904, har siden 1949 været ejet og drevet af familien Dawe. Først af Roland, så Christian og i dag af tredje generation, Sebastian og Clara Dawe. ”Det lå ikke umiddelbart i kortene, at Clara og jeg skulle overtage ledelse, drift og udvikling i Angulus. Faktisk havde vores far sammen med bestyrelsen igangsat en salgsproces. Men vi valgte det aktivt til – først mig og senest Clara – og nu er det vores tur til sammen at udvikle virksomheden et sted hen, hvor vi som skomærke og arbejdsplads kan sætte nogle meningsfulde hegnspæle og få endnu flere mennesker i flere lande til at vælge kvalitetssko, der holder i generationer,” fortæller Sebastian Dawe.
Siden 2020 har Sebastian Dawe været administrerende direktør, og fra juni 2023 har Clara Dawe været forkvinde for bestyrelsen. Den tidligere direktør, Sebastian og Claras far, Christian Dawe, sidder fortsat med i bestyrelsen og fungerer som sparringspartner for tredje generation.
Kærlighed definerer nyt forretningsfokus
Med generationsskiftet følger en ny forretningsstrategi og et forstærket fokus på ansvarlighed. I en årrække har virksomheden bag Angulus, ATC Footwear, ikke kun udviklet, designet og produceret sko under Angulus-brandet. Den familieejede virksomhed har også haft agenturet på en række anerkendte skomærker, blandt andre Lloyd, der på et tidspunkt blev produceret på Angulus-fabrikken, som dengang lå på Nørrebrogade i København. Fremover skal virksomheden kun fokusere på familiens eget skomærke.
”Det er i Angulus-brandet, at vores kærlighed ligger, og det er også her, vi kan have det fulde overblik over hele produktionskæden fra design og udvikling til produktion og salg. Derfor har vi afsluttet alle agenturaftaler for at fokusere på det, vi selv 100 procent kan styre, påvirke og udvikle,” siger Sebastian Dawe.
I 2020 åbnede familien sin egen fabrik i Portugal, hvor langt de fleste sko i dag produceres af omkring 95 lokale skomagere. Alle design udvikles i Danmark og sælges gennem familiens flagskibsbutik i København, via egen webshop og rundt om i verden gennem distributører og aftaler med forretninger og stormagasiner. Danmark er og vil altid være hjemmemarkedet, men gennem årene har Angulus også fået godt fat i de øvrige skandinaviske og europæiske forbrugere. Kina har over en tiårig periode været et fokusmarked, og næste store ekspansionseventyr er at rykke ind på det amerikanske marked. På både eksisterende og kommende markeder skal forretningsfilosofien være den samme: At sælge kvalitetssko til hele familien. Kvalitetssko, der også er ansvarlige sko.
Vil være en meningsfuld virksomhed
For Sebastian og Clara Dawe er måden at drive og udvikle virksomheden på afgørende for, om de selv vil kalde Angulus en succes. Det skal være meningsfuldt og udviklende at gå påarbejde, og slutproduktet skal sætte mindre aftryk: ”Vi er ikke sat i verden for at ræse efter profitmaksimerende mål. Tværtimod. Virksomheden skal tjene penge og vokse, naturligvis, men overliggeren hedder, at vi skal være med til at gøre en positiv forskel for vores kunder, medarbejdere og for vores alles planet, som har brug for omsorg og omtanke.” fortæller Clara Dawe.
”Over de næste år skal vi realisere en omsætningsvækst på cirka fem procent om året. En balanceret omsætningsvækst, der ikke må være på bekostning af hverken mennesker eller planeten, og som skal være med til at finansiere vores styrkede fokus på ansvarlighed og vores ambition om også at sælge ansvarlige kvalitetssko på det amerikanske marked,” siger Sebastian Dawe.
I familien har generationsskiftet fra første samtale til den fuldendte realisering haft en altafgørende overskrift: ”Vi så hinanden i øjnene og satte som altoverskyggende præmis, at vi som familie skal have lyst til at holde jul sammen – altid,” slutter Sebastian Dawe.