Det nordsjællandske børnetøjsbrand markerer sit 30-års jubilæum med generationsfornyelse og udvider samtidig eventyret på et nyt stort marked.
Ver de Terre er fransk for regnorm. Men når det kommer til design og produktion af overtøj til børn og voksne, er Ver de Terre så regnvejrsdansk, som en regnorm kan blive. Ver de Terre har for nylig fejret 30-års jubilæum, og samtidig har brandet generationsfornyet. Stifter og ejer Karin Brandt har nemlig udvidet virksomheden med Alexander Brandt og Josephine Laustsen, der begge er børn af grundlæggeren.
”Vi skylder dem alt, for de er årsagen til, at Ver de Terre begyndte som virksomhed. For da de var små, legeglade børn, var det ikke nemt at få en lille pige med kjole på ned i en flyverdragt af stift bævernylon. Siden da har det været en skøn rejse med farver og kompromisløs kvalitet, for det danske vejr kan være gråt, koldt og vådt,” fortæller Karin Brandt
Siden 1993 har hun designet og drevet forretningen fra kontoret i Charlottenlund. Med uddannelse fra Koldings Designskole og La Chambre Syndicale de la Haute Couture Parisiènne har Karin Brandt en stærk faglig designbaggrund og æstetik, og det var den der drev hende, da hun i begyndelsen af 1990’erne måtte sande, at pæne, klassiske flyverdragter til børn var en mangelvare:
”Overtøj er en stor investering for børnefamilier, og derfor er god kvalitet afgørende, men i mit univers kan kvalitet godt kombineres med klassisk pæn og høj æstetik. Og så kan man jo altid tilsætte en sjov hue eller et par farverige vanter,” siger Karin Brandt.
Med visionen for sine produkter på plads blev Ver de Terre en realitet – og det der startede som enkeltstyksproduktioner til egne børn, spredte sig hurtigt til omgangskredsen, og snart var der efterspørgsel fra nær og fjern. Produktionen foregik i begyndelsen på systuer i København og siden i Nordjylland, men i takt med den stigende interesse blev det vigtigt at søge produktionspartnere uden for landets grænser med større kapacitet samt mere erfaring og speciale inden for teknisk overtøj for at sikre den højest mulige kvalitet.
Ver de Terre drives i dag fortsat ud fra den kendte stærke designprofil og ansvarlige principper omkring produktionsforhold og kvalitet.
Kollektioner født til det nordamerikanske marked
Efter 30 år med succes på især det danske marked, er de første skridt på det amerikanske marked taget: ”Jeg synes, at det er vigtigt at have basen i orden, før man ekspanderer. Og det har vi. Fra det nye kontor i Washington DC vil Josephine fortsætte og udvide eventyret på det amerikanske marked. Vi har store forventninger, for det nordamerikanske marked er stort. Både vejr- og klimamæssigt – med regn, kulde og især sne – kan det være mere udfordrende end det danske. Men vores kollektioner er født til det. Og med vores skitøjskollektion har vi selvfølgelig også fokus på stater med skisport.”
Virksomheden er i den spæde start af deres amerikanske eventyr. Ver de Terre deltager på Playtime-børnetøjsmessen i New York til februar, og så arbejder de målrettet med strategi og markedsføring. Josephine Laustsen er flyttet til USA med sin familie, så på den måde er der allerede nu investeret i det nye marked.
Kombinationen af et nyt marked og generationsfornyelsen er et oplagt match for grundlæggeren: ”Folk har altid troet, at vi var en stor virksomhed. Men i mange år har der bare været mig, og jeg har haft alle kasketter på. Nu er der kommet så meget ny energi ind i Ver de Terre med Josephine og Alexander, og de har allerede nået så meget på ganske kort tid. De giver sig selv 120 procent, tilfører så meget ny viden og har frie tøjler til at strukturere. Det har allerede styrket og forbedret Ver de Terre på så mange områder,” slutter Karin Brandt.