“Danske modevirksomheder har altid været dygtige til at tilpasse sig store forandringer,” siger Nikolai Klausen, direktør for Merk. Han zoomer ind på, hvad 2024 kommer til at byde på for branchen.
Nikolai Klausen, direktør for Merk (tidl. Wear og Dansk Detail)
Hvad er den nuværende situation i modebranchen?
For mange modevirksomheder har 2023 været en omvæltning i forhold til 2022, hvor mange virksomheder havde meget flotte regnskaber. Særligt andet halvår i 2023 har været udfordrende for de fleste grundet det vigende forbrug, manglende genbestillinger, mindre appetit på mellemkollektioner og for store varelagre. I 2023 så vi ligeledes for første gang i mange år et fald i omsætningen på onlinehandlen, som ellers har været en stor vækstmotor.
Hvilke udfordringer ser du for modebranchen i 2024?
Grundlæggende gælder det om at få tilpasset sine omkostninger, hvis man oplever et faldende salg. Der er fortsat flere varer ude på markedet, end der er efterspørgsel, og forbrugerne er fortsat tilbageholdende med at bruge penge, hvilket gælder i hele Europa. Jeg tror dog, at mange modevirksomheder nok skal klare sig igennem 2024, men jeg er mere bekymret for detailhandlen.
Hvilke muligheder ser du for modebranchen i 2024?
Heldigvis er der modevirksomheder, der oplever vækst, og som er i stand til at tjene penge. Så der er muligheder derude, hvis man er tæt på kunderne, og hvis man som butiksejer arbejder med sin butik. Det kræver synlig ledelse, engagement og evnen til at omstille sig. Danske modevirksomheder har altid været dygtige til at tilpasse sig store forandringer, vel vidende at ikke alle klarer den. Nogle lukker, nogle bliver solgt, og andre køber op.
Hvad forventer du i forhold til eksporten for modebranchen i det nye år?
Jeg forventer et samlet fald i eksporten. Men det er ikke det samme som, at alle falder i eksport. Erfaring viser, at der altid vil være muligheder, og de dygtige skal nok finde vækst i markedet. Men vores største eksportmarked, Tyskland, får et svært 2024 med et pænt faldende forbrug. Derfor skal man som modevirksomhed være meget tæt på sine kunder i Tyskland og være meget samarbejdsvillig, hvis man vil fortsat skal holde sine tal i Tyskland.
Hvad er dit råd til modebranchen for at komme bedst igennem 2024?
Der er altid svært at kloge sig på andres forretning og komme med gode råd. Men for modevirksomheder: Hurtig tilpasning af omkostninger, kom tæt på dine kunder, vær løsningsorienteret samt sikre fastholdelse af dine nøglemedarbejdere. For detailhandlen: Få bragt varelageret ned, mere fakta fremfor følelser, færre leverandører, sikre fastholdelse af dine nøglemedarbejdere og støt op om den lokale handelsstandsforening.