Shaping New Tomorrow er én af modebranchens succesfulde væksthistorier, der på 9. år fortsat buldrer derudad med gazellefart og international ekspansion. Det nordjyske brand er i dag repræsenteret i klædeskabet hos lige under 10 procent af den mandlige danske befolkning. TØJ har interviewet virksomhedens CEO, Kasper Ulrich, om kunsten at agere sikkert og stålsat, når ambitionerne er tårnhøje.
De har vundet et hav af priser, har leveret tocifrede millionoverskud gennem de seneste par år og har på rekordtid skabt ét af de hurtigst voksende tøjbrands i nyere tid. Man behøver blot at google Shaping New Tomorrow, før positive gloser og forskellige titler og priser fylder browservinduet. Shaping New Tomorrow blev etableret i 2015 af de tre unge tøjiværksættere Kasper Ulrich, Christoffer Bak og Christian Aachmann, som er barndomsvenner fra Aalborg. Virksomheden beskæftiger i dag 227 ansatte fordelt på hovedkontoret i Aalborg, det europæiske hovedkontor i Hamborg og på 12 flagskibsbutikker i de største danske og tyske byer. Brandet har al produktion i Portugal, der holder cirka 200 medarbejdere beskæftiget. Drevet af ambitionen om at forene klassisk herretøj i god kvalitet med komfort og en aktiv livsstil har de tre stiftere siden 2015 skabt Danmarks hurtigst voksende virksomhed.
Den succesfulde væksthistorie bearbejdes på nordjysk manér, da TØJ snakker med den 30-årige CEO og medstifter, Kasper Ulrich: ”Hvis Shaping New Tomorrow var med i et maratonløb, er vi netop kommet forbi fem kilometer-mærket. Det er en superfed rejse, men det er også udfordrende. Jeg har en position, som gør, at jeg hele tiden skal udvikle mig i takt med virksomheden. Det kræver, at jeg kigger mig selv grundigt i spejlet og i perioder bruger en erhvervscoach. Arbejdet tager naturligvis mange af mine vågne timer, for jeg er meget passioneret omkring det, vi har skabt.”
Selvom mange ting har ændret sig for den unge virksomhedsleder gennem de sidste ni år, er netop visionerne for Shaping New Tomorrow forblevet de samme: ”Mine drømme er uændrede. Vi startede virksomheden med en vision om at redefinere herretøj ved at forene klassisk design med teknologiske innovationer. Personligt stræber jeg efter at bevare og styrke denne ambition på et stadigvæk mere internationalt plan år for år. Målet er ikke blot at skabe en ny morgendag, men også ’et bedre i morgen’. Jeg ønsker at udfordre konventionerne i en hurtigt skiftende modeindustri og skabe en enklere og mere holdbar fremtid for klassisk tøj og derigennem understøtte den moderne mands og kvindes dynamiske livsstil og være med til at gøre deres dagligdag bare lidt nemmere og lidt mere behagelig,” fortæller Kasper Ulrich.
Forretningsmodellen, der også blev grundlagt for ni år siden, agerer fortsat rettesnor for Kasper Ulrich, når han skal træffe store og små beslutninger på vegne af Shaping New Tomorrow. Den er dybt implementeret i alle led og dele af forretningen:
”Alle beslutninger, vi træffer, sker ud fra simple principper, der udspringer fra vores forretningsmodel. Hvis vi er i tvivl om, vi skal investere, spørger vi os selv: Skaber det en bedre oplevelse for vores kunder og gør det vores produkter bedre? Hvis ja, skal vi investere. Et helt konkret hverdagseksempel er, at vi bruger over en million kroner om året på at uddele gratis kaffe og sodavand til kunderne i vores butikker. På samme måde hæver vi ikke nødvendigvis priserne, når vi vælger at introducere en ny model af vores bukser eller laver opdateringer på produkterne, selvom det koster 10-30 procent mere i indkøb for os,” forklarer Kasper Ulrich og fortsætter:
”Vores forretningsmodel er designet med det formål at skabe maksimal værdi for vores kunder. Vi har derfor også valgt at sælge direkte til forbrugeren, så fordyrende mellemled er fjernet. Vi har valgt at tage ejerskab over hele kunderejsen for at sikre den bedst mulige oplevelse, indsamle værdifuld feedback og konstant forbedre vores produkter og services, så de ikke kun opfylder, men overgår kundens forventninger. Vi er engagerede i at skabe maksimal værdi for vores kunder ved at anvende direkte feedback og data fra forbrugerne.”
Hele brandets tilgang er dynamisk og konstant i udvikling. Det betyder også, at Shaping New Tomorrow adskiller sig markant fra andre aktører på markedet, påpeger CEO’en:
”Da vi præsenterede vores koncept for mere end ni år siden, var vi pionerer, og de første der inden for klassisk herretøj implementerede den behagelige funktionalitet fra sportstøj fuldt ud. I dag handler det for os om at være de bedste til det, vi gør. Vores primære fokus er at forblive førende i branchen ved konstant at udvikle og perfektionere vores produkter og oplevelser.”
Skandinavisk butiksekspansion
De sidste par år har budt på et hæsblæsende tempo for Shaping New Tomorrow, hvor de har haft en række butiksåbninger i nogle af Tysklands største byer, udvidet forretningen med kvindetøj og tilhørende butik, og i december 2023 indledte Kasper Ulrich og teamet så næste fase i deres internationale ekspansion. De slog dørene op til deres første svenske butik, der markerede et planlagt indtog på detailscenen i resten af Skandinavien. Åbningen i Stockholm følges op med endnu en butik i Gøteborg i foråret 2024. For Kasper Ulrich er det internationale butikseventyr helt rigtigt på flere niveauer: ”Mit største idol var min morfar, som desværre ikke er her i dag. Som person havde han en tendens til altid at gøre lidt ekstra, og dét har jeg fra ham. Jeg tager ikke de lette valg, men jeg går gerne ’the long road’ for at komme i mål. Jeg er meget ambitiøs og havde det kun stået til mig, havde jeg presset mere på i vores internationale ekspansion. Men især vores bestyrelse er god til at give mig et realitetstjek,” tilføjer han med et grin.
Den svenske hovedstad kommer på landkortet som et led i ambitionerne om at styrke samspillet mellem online og fysisk retail og derved udbygge positionen i Skandinavien i de kommende år, siger Kasper Ulrich: ”Vi sætter nu fart på næste fase i vores internationale vækstinvesteringer. Parallelt med, at vi fortsat har tyske butiksåbninger på radaren, sigter vi nu mod det øvrige Skandinavien. Her oplever vi i forvejen en positiv udvikling i vores onlineforretning. Og ved at folde vores butikskoncept og omnichannel-univers fuldt ud er vores erfaring, at vi skaber synergieffekter og loyalitet, som understøtter både brandkendskabet og forretningen,” siger han og tilføjer: ”Vores investeringer i Sverige sker med de lange briller på. Så vi er bevidste om, at vi rykker ind på et detailmarked, der har en svær periode. Men vi ser ind i positive tendenser. Blandt andet er genkøbsraten i vores svenske onlineshop steget markant gennem en længere periode. Den udvikling, sammenholdt med at vi har formået at få en stærk lokation til en attraktiv leje, gør, at vi mener, timingen er rigtig”.
Ifølge Kasper Ulrich er det de største byer, der er i spil for butiksinvesteringerne i Skandinavien. Med afsæt i analyser af kundestrømme og trafikken ved de mulige lokationer vil Shaping New Tomorrows velafprøvede omnichannel-univers gradvist blive foldet ud i nye byer efter dansk og tysk forbillede.
”Vi ved fra både det danske og det tyske marked, hvor stort et potentiale, der ligger i at folde vores samlede univers ud over for vores kunder Her spiller de fysiske butikker i dag en vigtig rolle i at forankre vores koncept, produkter og den helt særlige serviceoplevelse hos kunderne,” slutter Kasper Ulrich.