Fysisk detailhandel er i takt med pandemiens tilbagetog vendt stærkt tilbage. Kunst og kreativitet er efterhånden etablerede værktøjer til overraskende, autentiske oplevelser i fremtrædende flagships såvel som indkøbscentre. Her er fem favoritter.

Paris er hjemstedet for luksusdetailhandel, og det nyrerestaurerede Dior på 30 Avenue Montaigne må tage prisen som verdens mest fantastiske luksus-flagship.

Som hjem for Dior siden 1946 er det smukke neoklassiske byhus blevet genfortolket af stjernearkitekten Peter Marino som et 100.000 kvadratmeter stort levende museum for brandet.

Med anvendelsen af mere end 100 forskellige materialer har traditionelle luksusdesigntræk fået ny energi med naturlige og kunstneriske elementer, herunder værker af forskellige samtidskunstnere fra hele verden. Der er også tre frodige haver skabt af den belgiske landskabsdesigner Peter Wirtz.

En storslået snoet trappe omgivet af svævende modekreationer og en roseskulptur, der tårner sig op gennem etagerne, er bare nogle af højdepunkterne i designet. Komplekset fuldendes af La Galerie Dior, som er en tematisk udstilling til hyldest for brandet.

 

 

Med den store genåbning af det pragtfulde Samaritaine og serien af fantastiske flagship stores langs Champs Elysees og Avenue Montaigne cementerer Paris sig som hjemstedet for luksus. Det er ingen tilfældighed, at Bernard Arnault nu er verdens rigeste mand, sådan som LVMH fortsætter med at udvide og innovere.

Af al den storartede detailhandel i Paris i øjeblikket er det imidlertid LV Dream pop up, der giver den mest charmerende kundeoplevelse ved at kombinere museum, gift shop, café og chocolaterie i et smukt designet, omsluttende rum.

Beliggende i det gamle Belle Jardinière stormagasin ved Seinens bred over for Samaritaine åbnede denne pop up i december 2022 som en fejring af Louis Vuittons stolte arv gennem 160 år. Den gratis udstilling præsenterer kunstneriske LV-samarbejder fordelt i ni tematiske rum, som kan opleves et år frem.

 

 

Wow er et nyt konceptvarehus, der blender det fysiske og digitale til en surrealistisk kunstnerisk kunderejse.

Forretningen åbnede i det tidligere Hotel Roma på Gran Via i Madrid i maj 2022. Den otte etager store forretning på 5.500 kvadratmeter er designet af det Barcelona-baserede arkitektfirma External Reference under kreativ ledelse af grundlæggeren Carmelo Zappulla.

Hver etage har et unikt tema, der spænder over alt fra teknologi over beauty, mode og sneakers til gastronomi og bolig.

Mest bemærkelsesværdige er de pink mannequiner i stueetagen, der er inspireret af klassiske italienske statuer og udformet i en neoklassisk skal med digitale ele­menter. Dette legende designtema fortsætter på tværs af hele rummet med farverige mannequiner og en iøjnefaldende brug af tekstur og farve.

Digitale elementer fusioneres med fysiske både i valget af brands, hvoraf nogle er digitalt indfødte, og med interaktive elementer som responsive gulve og spilsimulatorer. Det fungerer som varehusets brand-legeplads.

 

 

Kunst møder detail i det fantastiske nye SKP-S i Xian, Kina, designet af det britiske bureau Sybarite. Skalaen af investering og fantasi er ganske enkelt overvældende og demon­strerer, hvor eksperimentel detailhandel kan være.

SKP (Shin Kong Palace) i Xian er verdens største luksusvarehus med sine 250.000 kvadratmeter fordelt på 20 etager og mere end 1.000 internationale og nationale brands. SKP-Select er et særskilt kreativt koncept, der udgør hele fjerde etage i centret med over 20.000 kvadratmeter – større end de fleste stormagasiner.

Konceptet er en efterfølger til det oprindelige i Beijing, der blev lanceret i 2019 under temaet ‘Digital Analog Future’ og menneskers kolonisering af Mars. Her er temaet ‘Last Earthling’, hvor man tages tilbage til fremtidens jordklode.

En 60 meter lang heksagonal tidsportal leder til ti brand-områder fra for eksempel Prada og Rick Owens. Space-temaet fortsætter med rummet The Sky Port, hvor satellitter er koblet til reparation. Vi er vilde med den drømmeagtige, legende kreativitet og fantasi i aktion.

 

 

01Westfield Mall of the Netherlands er Europas mest glamourøse nye indkøbscenter og et perfekt eksempel på evolutionen af indkøbscentret, som vi kender det.

Mens Storbritannien har lidt under lukningen af Debenhams og House of Fraser, huser Mall of the Netherlands ingen stormagasiner, men har i stedet en mere innovativ og bæredygtig tilgang, der forankrer konceptet i det lokale samfund.

Sammen med imponerende butiksfacader og centerdesign bringes også maden ind i hjertet af konceptet. Med Albert Heijn XL og Jumbo supermarkeder som ankre præsenterer Eet Theatre sig som et spektakulært madmarked, der hylder de bedste streetfood brands i Holland.

Det foretrukne koncept er dog Fresh: Et helt distrikt af selvstændige fødevareforhandlere, som hver især repræsenterer både gæstfrihed og traditionel detailhandel.

En anden innovation er the Gallery: Et distrikt af pop-up-butikker med åbent facade-design, der virkelig bryder med konventionerne.