Notabene er ét af Danmarks fremmeste skobrands med stolte skotraditioner og en ekstraordinær kundeoplevelse. Martin Friis er manden bag, der er bevidst om sine styrker – og svag­heder. Han ved, at det er i den fysiske sfære, at brandet lykkes og excellerer. Netop derfor står han overfor en ny opgave for første gang i 27 år: Han ønsker at finde en partner til Notabene.

 

Notabene har mere end 27 år på bagen og har gennem vedholdenhed insisteret på den personlige oplevelse i butikken og damesko, der er skabt ud fra et princip om ypperligt håndværk og stilsikre designtraditioner. Resultatet er, at Notabene i dag er et skobrand, der med stålfast tro på egne designevner og kvalitet har bidt sig fast i som ét af Danmarks fremmeste skomærker. Selve butikken i Møntergade i København K blev overtaget for tre år siden og gennemgik en renovering, hvor alt er gennemtænkt ned til mindste detalje. Butikken emmer af skandinavisk og japansk minimalisme med egetræ som gennemgående materiale. Det taktile understreger den hjemlige stemning, hvor alle møbler er produceret af et japansk møbelfirma. Selv duften i butikken er specialdesignet i Firenze med noter af læder, cedertræ, kaffe, roser og fresia. Alle detaljer er vendt og drejet og besluttet af en perfektionist helt ind i marven: Martin Friis, ejer og kreativ direktør hos Notabene.

Martin Friis er vokset op i en familie, der siden 1936 har designet og solgt sko. Han er tredje generation i skovirksomheden Fransi, men han valgte som 24-årig at gå sine egne veje og åbnede butikken Notabene i indre København. Broren, Carsten Friis, ejer og driver skomærket Billi Bi, og dermed repræsenterer de to brødre hver sit danske skobrand. Om spisebordet i barndomshjemmet havde de gennem årene hørt farens mange fortællinger om damesko, og de var ofte med på fabrikken, der dengang lå på Rentemestervej i det københavnske nordvestkvarter. På samme måder var de med på både danske og udenlandske messer, når der skulle sælges og fremvises sko:

”Der var ingen tvang fra vores far, om at vi skulle gå i hans og mine bedsteforældres fodspor. Men på samme måde som mange fædre lærer deres børn at spille fodbold, lærte vores far os om håndværket bag damesko, om lister og såler og gav os forretnings­forståelse serveret sammen med aftensmaden,” fortæller Martin Friis.

Notabene er summen af Martin Friis’ opvækst i en skodedikereret familie, en sjældent set passion og forståelse for design og detaljer, mange års hårdt arbejde og en iver efter alt andet end mainstream og fast fashion.

 

Kvalitet, der varer ved

For Martin Friis handler bæredygtighed om at købe færre, men bedre produkter. Notabenes sko bliver derfor lavet i materialer som italiensk læder og ruskind med det formål, at de skal kunne holde til flere sæsoner – helst mange år frem. Skoene produceres udelukkende på familieejede fabrikker i Italien, som Martin Friis har arbejdet tæt sammen med i over 20 år og besøger flere gange om året.

Det nyeste tiltag i butikken er derimod kun én måned gammel: Et nyt genbrugskoncept under søstermærket Revive by Notabene. Det har til formål at restaurere og sælge brugte Notabene-sko. Skoene er primært indsamlet via Notabenes ‘buy back’-koncept, men hos Revive finder man også sko, som har været brugt til fotoskydninger og sko fra ældre kollektioner, der er blevet prøvet så meget, at standen ikke længere kan klassificeres som ny. Hos Notabene har de nemlig knowhow med kunne reparere skoene, der fortsat repræsenterer en brugsværdi og samtidig bringe den cirkulære økonomi mere i spil:

“Vores nye koncept sætter en tyk streg under vores dedikation til håndværket og vedlige­holdelsen – for mig er det ægte bæredygtighed. Vi hjælper vores kunder og os selv af med sko, som ikke længere bliver brugt, men som i princippet stadig sagtens kan bruges. Vi oplever, at mange fravælger besværet med selv at sælge brugte varer. Her sørger Revive by Notabene for arbejdet med at restaurere og videresælge varerne til nye ejere,” siger Martin Friis.

 

Notabene-butikken folder sig ud over tre etager på adressen i Møntergade. Fra gadeplan møder man selve shoppen, hvor den nyeste kollektion er til salg. Går man op ad den håndbyggede egetræstrappe, træder man direkte ind på det åbne kontor, hvor den kreative designproces foregår, og hvor den kommende kollektion står på række. Intet er til salg, men alle sko må nærstuderes. Det er alt andet end et finpudset showroom:

”Jeg vil gerne have den umiddelbare feedback fra både kunder og forhandlere. Jeg bruger det aktivt i mit designarbejde. Det er helt bevidst, at vi har åbnet op for alle i vores designproces på første etage. Jeg ønsker, at folk får en følelse af, at de kommer ind til kernen af brandet,” forklarer Martin Friis.

I underetagen finder man et nøje kurateret udvalg af Notabenes herresko, der blev lanceret for et år siden. Det hele indrettet som en herrehule på luksusmåden med whisky til rådighed og en læderstol at slænge sig i. I underetagen finder man også selve skobaren, der er præcis, som det lyder: En bar, hvor der tilbydes håndbrygget drip coffee eller et glas kølig vin, imens man venter på, at ens sko bliver vedligeholdt og plejet. Med alt fra håndkraft, damp til særlige rensemaskiner får yndlingsskoene sig en omgang spa og bliver renset, poleret og plejet, mens man får tilbudt et par bløde tøfler, hvis man har tid til at vente.

”Vi tilbyder gratis service på alle vores sko de første seks måneder, og man må komme lige så mange gange, man vil, i skobaren. Det er en ny måde at gå til skohåndværket på. Vi står ved vores håndværk og kvalitet, men det kræver også, at vi lærer vores kunder, at der skal pleje og vedligeholdelse til. Det har vi gjort nemt for dem ved at lancere skobaren,” forklarer direktøren.

Notabene 2.0

Martin Friis er bevidst om sine styrker – og svag­heder. Han ved, at det er i den fysiske sfære, at brandet lykkes og excellerer. I den virtuelle verden mister han selv hurtigt interessen som ’et analogt menneske’. Han påpeger videre, at det største bump på vejen i Notabenes historie er sket i takt med, at onlinesalg og onlineshops boomede og tog over for meget af den fysiske købsoplevelse. Han værner om den ekstraordinære kundeoplevelse, om detaljegraden og om håndværket. Netop derfor står han overfor en ny opgave for første gang i 27 år: Han ønsker at finde en partner, der er stærk inden for e-commerce og kommunikation, som han kan udvikle brandet sammen med:

”Det skal være én, der kan alt dét, som jeg ikke kan – og det handler især om onlinedelen. Jeg mangler én, der kan forvandle dét, vi kan fysisk i butikken, til en onlinesucces. Jeg har brug for en sparringspartner, som kan se det enorme uindfriede potentiale i brandet, og som er interesseret i at investere i virksomheden og have hænderne på kogepladen sammen med mig. Visionen er sammen at finde opskriften på at gøre Notabene til en international succes, der også er her om 27 år og forhåbentlig endnu flere år frem.”