Bestseller går tilbage efter rekordår. Mens tallene for koncernens omsætning viser en mindre tilbagegang, er der derimod mere positive takter på bundlinjen.
Koncernen oplyser i en pressemeddelelse, at dens omsætning går tilbage med fire procent og lander på 35,6 mia. kr. i regnskabsåret 2023/24. Det sker efter faldende onlinesalg hos samarbejdspartnere og på Bestsellers egne onlinekanaler. Salget fra modevirksomhedens fysiske butikker er dog fortsat i vækst i lighed med de seneste år. Tilbagegangen kommer efter flere år med vækst, hvor Bestseller opnåede et rekordsalg på 37 mia. kroner.
Bestseller tjener i det seneste regnskabsår 5,3 mia. kroner, hvilket er en fremgang på otte procent sammenlignet med året forinden. Den stigende profitabilitet skyldes blandet andet optimering i virksomhedens logistikaktiviteter.
“Selvom vi er tilfredse med at levere et overskud, er vi også bevidste om, at der fremover vil være behov for yderligere momentum, hvilket vi vil arbejde hårdt for,” siger Anders Holch Povlsen, CEO hos Bestseller.
Flere investeringer på vej
Trods et år med sværere vilkår har modekoncernen investeret markant i at styrke forretningen, blandt andet gennem åbning af nye butikker og implementering af nye teknologiplatforme, der skal understøtte virksomhedens drift.
I regnskabsåret 2023-24 steg salget i virksomhedens 2800 fysiske butikker med fem procent. Samtidig åbnede virksomhedens tøjmærker mere end 330 nye og renoverede butikker verden over. En tendens, Bestseller forventer at fortsætte i de kommende år gennem en global ekspansion af butiksnettet:
“I de seneste år har vi set en positiv udvikling i vores fysiske butikker. Vi har fokuseret på at skabe de bedste oplevelser for kunderne ved at optimere vores kollektioner og åbne større butikker på gode lokationer. Vi glæder os til at byde endnu flere kunder velkommen i vores butikker i de kommende år,” siger Anders Holch Povlsen.
På samme måde vil Bestseller fortsætte med at investere i den nødvendige omstilling, der kræves af modebranchen. Her spiller udledningen af drivhusgasser fra produktion og produkter en stor rolle, da de udgør den største del af branchens miljøpåvirkning. Resultaterne fra det seneste regnskabsår vidner om tidlige tegn på en afkobling af de emissioner, Bestseller udleder, fra den økonomiske vækst, virksomheden har oplevet. Men trods denne positive tendens understreger Bestseller, at der er behov for mere handling for at nå virksomhedens klimamål.
Foto: Bestseller