Erhvervslivets elpriser rammer rekordhøjde i 2022. En stigning på knap 19 mia. kroner sammenlignet med året forinden er noget, der kan mærkes på driften.
Nye beregninger fra Dansk Erhverv viser, at erhvervslivets eludgifter ender på omkring 33 milliarder kroner i 2022. Ifølge tal fra Energistyrelsen svarer det til en stigning på næsten 19 mia. kroner i forhold til 2021.
“Kigger vi helt tilbage til 2019, lød erhvervslivets elregning på knap seks milliarder kroner. Så vi har været vidne til en sand eksplosion i erhvervslivets eludgifter. Både i 2021, men særligt i 2022,” siger Tore Stramer, der er cheføkonom i Dansk Erhverv i et telegram fra Ritzau.
Ifølge Tore Stramer er det i særdeleshed SMV’erne – de små og mellemstore virksomheder – der bliver hårdt ramt.
Hos erhvervsorganisationen SMV Danmark, der repræsenterer de små og mellemstore virksomheder, kan de genkende det pres, de stigende elpriser medfører.
“Godt hver sjette virksomhed har reduceret eller omstillet produktionen som følge af de stigende energipriser. Virksomhederne har været ret kreative. Det er for eksempel sket ved at, de har omstillet åbningstidspunkterne, så de har åbent om lørdagen i stedet for om fredagen, for der er energien billigere,” siger konsulent i SMV Danmark, Lasse Lundquist.
Lighedstegn mellem elpriser og konkurser
De stigende elpriser viser sig også i antallet af danske konkurser, der i 2022 har retning mod det højeste niveau i 12 år.
“Noget skyldes de coronalån, der skal tilbagebetales, men andet skyldes, at omkostninger til særligt energi er eksploderet i 2022. Der er virksomheder, der simpelthen ikke kan få enderne til at mødes,” siger Tore Stramer.
Ifølge Dansk Erhvervs seneste medlemsanalyser, er det også netop stigende elpriser, der står højest på bekymringslisten for Dansk Erhvervs medlemsvirksomheder.
“Den kedelige konsekvens er desværre, at vi vil se et stigende antal konkurser, fordi flere virksomheder ikke kan honorere de her store eludgifter. Vi kommer også til at se, at en større del af udgifterne vil blive sendt videre til forbrugerne i form af stigende priser,” siger Tore Stramer.
Foto: Pexels