For syv ud af ti forbrugere var deres seneste online køb i en netbutik, de tidligere har brugt. Som netbutik bør du derfor overveje, hvor du får mest ud af din marketingindsats. 

Har du lagt mærke til, at de danske forbrugere er vanedyr på nettet?

For det er de. Det konkluderer Dansk Erhvervs E-handelsanalyse 2021, der viser, at for syv ud af ti forbrugere var deres seneste onlinekøb i en netbutik, som de kendte i forvejen.

Dansk Erhvervs E-handelsanalyse 2021

Ifølge Carsten Rose Lundberg, fagchef for Digital Handel i Dansk Erhverv, er det interessant for netbutikkerne.

“I en tid, hvor det bliver sværere at måle på markedsføring, hvor adgangen til data mindskes og hvor det samtidig bliver dyrere og dyrere at annoncere, så ville jeg som netbutik helt klart kigge på, hvor meget det koster at ‘købe’ en ny kunde kontra at blive ‘top of mind’ hos de eksisterende kunder og sikre, at de kommer igen og igen,” siger han i en pressemeddelelse.

Hvordan du sikrer en top of mind-placering afhænger af, hvem dine kunder er. Generelt er nyhedsbreve stadig effektive, hvis det bliver gjort rigtigt, men:

”Hvis du sælger til unge forbrugere, bør du nok ikke bruge alle ressourcer på nyhedsbreve og annoncer i aviser, for de unge bliver i høj grad inspireret af sociale medier og influencere. Hvis du omvendt har ældre kunder, så er det en rigtig god ide at støve nyhedsbrevteksterne af fremfor at kaste sig over memes og TikTok,” udtaler Carsten Rose Lundberg.

 

Begrav myten

Selvom nyhedsbreve og sociale medier er vigtige kanaler, viser analysen, at den primære årsag til at købe i kendte butikker på tværs af kundegrupper er, at kunderne alligevel er inde på siden. Og det skal netbutikkerne udnytte.  

Dansk Erhvervs E-handelsanalyse 2021

”Når de er inde på siden, så handler det om at få så meget viden ud af kunderne som muligt. Det optimale er at få dem til at logge ind og fortælle lidt om dem selv, for så kan du præsentere de mest relevante produkter for dem og virkelig begynde at arbejde med produktanbefalinger. Det er guld værd, for vi ved også, at andelen af impulskøb er vokset betydeligt de sidste år,” forklarer Carsten Rose Lundberg og uddyber: 

“Når andelen af impulskøb er så stor, og oveni købet stigende, kan vi godt begrave myten om, at kunderne kun går online med et konkret behov, researcher og finder produktet det billigste sted eller der, hvor de kan få det leveret hurtigst. Det er muligt at fange folks interesse og sælge relevante produkter, som de måske ikke lige vidste, at de manglede – eksempelvis via super relevante nyhedsbreve og personlige produktanbefalinger.” 

 

Foto: Unsplash