Peter Dahl har været CEO hos Moss Copenhagen siden 1. april 2022, og han fortæller for første gang om at overtage et modebrand, der gik konkurs for seks år siden, fik nye ejere og senest har leveret et resultat på 44,9 mio. kroner efter skat. Hans mantra i direktørrollen er helt simpelt: loyalitet, ærlighed og tillid.

Hvordan fik du din nuværende stilling?

Jeg kom i dialog med Anders Freund, som er ejer af Moss Copenhagen. Han ønskede at træde til side og tage sig af brandets design og DNA i fremtiden. Vi kendte lidt til hinanden fra vores tid i Bestseller. Vi kiggede hinanden i øjnene, havde mange gode snakke og var helt enige om vores fremtidige roller. Jeg vidste, at det var det rigtige næste skridt for mig. Jeg havde været i Bestseller siden 2013 og blandt andet været salgsdirektør for Vero Moda igennem seks år. Dybest set havde jeg al grund til at blive. Tryghedsmennesket i mig havde det rigtig godt hos Bestseller. Men jeg blev forelsket i rejsen og historien om Moss Copen­hagen – om at gå fra en konkurs og interne udfordringer til at komme ud på den anden side – både økonomisk og hele udviklingen af et nyt Moss Copen­hagen. I min rolle som frontfigur får jeg virkelig tingene helt ind under huden igen. Det giver mig ny læring som menneske og som CEO.

Hvordan har du arbejdet med Moss Copenhagens fortid?

Hele ledelsen og ejerskabet blev skiftet ud i 2016. Det alene gjorde, at jeg vidste, at tidligere tiders strategier var væk og et nyt mindset kommet til. Så intet kan i dag sammenlignes med tiden før 2016. Der er et helt nyt DNA i alt, vi foretager os – fra vores personalepolitik til vores udvikling af produkter. Jeg mærker hver dag, hvordan vi har tilfredse medarbejdere, der er frie og selvtænkende – både i vores butikker og på hovedkontoret.

Hvordan vil du beskrive din ledelsesstil?

Jeg er drevet af ledelse, hvor jeg involverer mine medarbejdere. Vi snakker sammen, vi afstemmer tingene, og vi tager beslutninger sammen. Vores kollegaer betyder alt for Moss Copenhagen. Vi behandler vores medarbejdere forskelligt alt efter, hvor de er i deres liv – og derved kan vi behandle dem ens. Vi er 50 ansatte på hovedkontoret i Vejle, og vi er i alt 175 ansatte i Danmark, når vi tæller butikkerne med.
Jeg er ligeledes motiveret af et højt energiniveau og arbejdsglæde. Jeg skal kunne mærke energien i mennesker, for er du dygtig og passioneret hver dag, bliver du automatisk dygtigere end gennemsnittet. Hos Moss Copenhagen er vi flittige og gør tingene ordentligt. Vi ønsker at gøre hinanden bedre hver dag. Der er med­arbejdere fra dengang (fra før 2016), som stadig er hos os. De færreste mennesker er gift for evigt, men vi har loyale kollegaer, som har besluttet sig for at være en del af vores Moss-team, og det er jeg meget taknemmelig for.

Hvilke arbejdsopgaver ligger på dit bord lige nu?

Moss Copenhagen har udrettet meget de sidste seks år, som jeg har stor respekt for. Mit fokus er blandt andet på alle de nye muligheder, der findes i vores branche – også i disse tider. Jeg er drevet af vækst og udvikling, så der er masser at tage fat på. Men intet er vigtigere end vores DNA. Vi spørger derfor altid os selv om, hvad der er rigtigt for Moss Copenhagen. En vækstrejse må gerne tage længere tid, så længe man værner om sit brand. Det betyder for eksempel, at vi ser alle vores markeder igennem, sikrer at vi har de rigtige partnere og dermed sikrer den sunde vækst. Vi er meget stolte af vores flagship-butik på Vimmelskaftet, og vi vil gerne finde flere gode placeringer rundt om i Europa, der gør os og slutforbrugeren stolte. Moss Copenhagen har etableret sig som et godt og stærkt brand i Europa, og den rejse skal vi fortsætte. Så må vi se, hvad det bringer af nye markeder. Vi tror i den grad på fremtiden – upåagtet at 2023 bliver udfordrende for alle.


Fotos: PR / Moss CPH