Cos, der er en del af H&M Group, har teamet op sammen med The Renewal Workshop. De har i fællesskab skabt en kollektion af usælgeligt tøj fra Cos’ egne butikker.

H&M Group-butikskæden Cos har indgået et samarbejde med The Renewal Workshop, der er en ledende udbyder af cirkulære løsninger til tekstilbrands.

H&M Group og The Renewal Workshop har i fællesskab kreeret den første kollektion nogensinde, der består af usælgeligt tøj fra Cos-butikkerne eller tøj, som kunder har afleveret tilbage.

Samarbejdet og kollektionen, som har fået navnet Restore, er endnu et tegn på, at H&M Group arbejder på at indfri sine bæredygtige forpligtelser overfor miljøet.

”Restore-kollektionen er en vigtig test for at udvide vores tanker omkring nye forretningsmodeller til en mere cirkulær økonomi. Vi har et stort ansvar med den indflydelse, vi lige nu har på miljøet. Denne test er et eksempel ud af mange på, at vi udforsker nye løsninger,” udtaler Laura Coppen, der arbejder i afdelingen for Circular/Sustainable Business Development ved The Laboratory i H&M Group.

Kollektionen er blevet til ved, at det udvalgte tøj forsigtigt og omhyggeligt er blevet repareret og vasket af The Renewal Workshop, så det igen kan sættes til salg.

H&M Group kan sikre, at kollektionen bidrager til et bedre miljø, da de gennem en tredje part har adgang til data, der viser, hvor meget vand, CO2 og energi der spares ved at producere de enkelte styles i den nye kollektion. Den information vil også blive vist offentligt i de Cos-butikker i Berlin, Stockholm og Utrecht, hvor kollektionen fra starten af september 2019 vil blive solgt.