H&M er endnu en gang blevet sagsøgt for greenwashing. Modegiganten anklages for “ulovlig, uretfærdig og vildledende forretningspraksis.” 

Shopping hos H&M er måske ikke helt så bæredygtigt, som de gerne vil have kunderne til at tro. Det her er blot den seneste greenwashingsag mod den svenske modegigant. Denne gang er det domstolen i den amerikanske stat Missouri, der har sagsøgt virksomhed for: “Ulovlig, uretfærdig og vildledende forretningspraksis.” De beskyldes altså for at udnytte forbrugernes ‘grønne’ agenda. Søgsmålet mener, at H&M’s kunder foranledes til at tro, at Conscious Choice-serien er et miljømæssigt ansvarligt køb.

Søgsmålet fylder 55 sider og angiver, at forbrugerne i dag er langt mere klimabevidste og forstår i højere grad, at modeindustrien er en af storsynderne. Derfor søger mange forbrugere produkter, der er etisk og ansvarligt fremstillet, hvilket er højst problematisk, når de vildledes gennem markedsføring.

“At basere bæredygtighedsstrategier på ideen om at forbrugere kan fortsætte med at forbruge engangsplastikvarer (fordi de eftersigende kan genbruges til flere produkter) er meget problematisk. Denne metode til ‘grøn’ markedsføring italesætter ikke det problematiske i at fastholde engangsløsninger og overforbrug af naturressourcer. I stedet tilskynder disse strategier forbrugerne til at købe mere tøj eller smide beklædningsgenstande ud i den tro, at de kan genbruges i en eller anden magisk maskine,” lyder det i søgsmålet.

H&M har længe brugt mærkningen ‘Conscious Choice’ i deres tøj, hvilket antyder, at beklædningsgenstande enten er bæredygtige eller mere bæredygtige end andre produkter, på trods af at det hovedsageligt er fremstillet af polyester eller genbrugsplast, hvilket sagsøgerne hævder er en forkert fremstilling af produkter, som påvirker miljøet negativt.

Det er ikke første gang, H&M er blevet sagsøgt for greenwashing. Seneste søgsmål var i juli 2022 og handlede også om virksomhedens concious-produkter.

Foto: H&M