De to danske brands, Hummel og Mads Nørgaard, går begge ind i kampen mod homofobi og lancerer initiativer, der støtter LGBT+ miljøet. Begge danske virksomheder har i en årrække kæmpet for tolerance omkring LGBT+ miljøet og vil med tiltagene forsøge at gøre en forskel.
Mads Nørgaard er ’Pride & Proud’
Det er andet år i træk, at den danske modevirksomhed har valgt at være Copenhagen Prides officielle partner, og det er de meget stolte af. Den københavnske pridefest foregår fra den 13. til den 18. august 2019.
“Vi er meget stolte af igen at være en del af Copenhagen Pride, en vigtig begivenhed der sætter fokus på nogle af vores kerneværdier og samtidig er en kæmpe fest,” fortæller Mads Nørgaard i en pressemeddelelse.
Hos Mads Nørgaard har de valgt at lave en minikollektion, hvor al overskud går til Copenhagen Pride. Kollektionen består af tre dele, en sweatshirt, en t-shirt og en hue, alle med et strejf af regnbue. Udover de velkendte regnbue-striber kan man på både t-shirt og sweatshirt finde ordet ’Proud!’, som er beskrivende for både samarbejdet men også Copenhagen Pride generelt.
Hummel i nyt samarbejde
Flere gange i foråret 2019 blev der diskuteret homofobi i dansk fodbold. Det var på netop den baggrund, at Hummel besluttede at gøre noget aktivt for at bekæmpe dette.
Hummel har i flere år produceret både regnbue-anførerbind samt sponsoreret trøjer til LGBT+ hold og meget andet, men nu skulle der ske noget nyt og utraditionelt.
Ved hjælp af de sociale medier har Hummel startet et projekt, der hedder ’Offside’. Det er en teaterforestilling rettet mod de 12-18-årige, som er lavet i samarbejde med teaterforeningen ’Hils Din Mor’ og teatret ’Masken’.
Projektet bliver støttet af Hummels ’Fight that matters’-pulje, det skal være med til at nedbryde tabuer igennem dialog og skabe tolerance omkring LGBT+ miljøet. Jesper Frølund Hansen fra ’Hils Din Mor’ fortæller, at forestillingen er lavet af unge til unge, da det er her, der skal sættes ind og laves forebyggende arbejde, så tabuer og diskrimination kan mindskes.