Det danske skobrand oplyser, at de tager imod alle brugte sko, uanset mærke, for at lette industriens aftryk på klimaet og miljøet. 

Der har længe været fokus på de store mængder tøj og tekstil, der hvert år bliver smidt ud, sendt til genbrug eller brændt. Men hvad gør man egentlig med det store spild, som også sker indenfor skobranchen?

Det nystiftede børneskobrand Pyk Copenhagen, der blev stiftet sidste år af Ulrik Schultz og Jessica Polland Larsen, har måske svaret. Virksomheden har netop indført et cirkulært system i forretningsmodellen for at mindske mængden af sko, der hvert år ender i skraldespanden.

Foto: Ulrik Schultz og Jessica Polland Larsen

“Alt for længe har skobranchen sovet i timen, men nu er tiden moden til at tænke markant anderledes. Det handler om at skabe en bedre sammenhæng mellem det, der produceres, og det, som faktisk bliver brugt, hvis man skal lette industriens store fodaftryk på klimaet og miljøet,” skriver skobrandet i en pressemeddelelse vedrørende det nye koncept.

For at få gang i den bæredygtige prioritering hos danske forældre tilbyder Pyk Copenhagen at give penge tilbage mod aflevering af et par gamle, brugte sko – uanset mærke. I alt 150 kroner får forbrugeren for de gamle sko, som så kan bruges til et par nye sko fra Pyk Copenhagen.

“Vi taler meget om tøjspild og madspild, men overproduktion af sko er et overset og utroligt stort problem. Vi producerer kun de sko, der bliver solgt, og vi gør det i bæredygtige materialer. Nu tager vi også imod gamle børnesko, så vi sørger for, at dit fodtøj indgår i en fuld bæredygtig cirkel,” fortæller kreativ direktør og medstifter af Pyk Copenhagen, Jessica Polland Larsen.

Foto: Pyk Copenhagen