I denne uges korte nyheder kan du læse om nye bæredygtige initiativer hos supermarkeds-giganter, et kreativt samarbejde mellem populært, dansk herrebrand og et kendt børneunivers, åbningen af en ny multibrand-butik samt jubilæumskollektion for Magasin Du Nord. 


Supermarkeds-giganter giver nyt liv til plastflasker

Nu har supermarkedkæderne Føtex og Bilka hænderne i endnu et grønt initiativ – denne gang med fokus på produkter lavet af plastflasker.

Bilka og Føtex får nemlig nyt bæredygtigt tekstil på bøjlerne. De første produkter lavet af plastikspild er snart på hylderne og har til formål at mindske forbruget af olie samt reducere mængden af plast, der ender som affald.

Med brandet VRS har de to supermarked-giganter i denne uge lanceret nye produkter til de mindste i familien, herunder flyvedragter der indeholder polyester af genbrugsmateriale, men også en voksen sportsjakke.

”Som en af Danmarks største forhandlere af tøj tager vi ansvar for at drive en bæredygtig udvikling, og her kan vi sammen med vores kunder virkelig gøre en stor forskel i hverdagen. Tekstil af genbrugte materialer er en af flere løsninger, der kan sikre, at vi som samfund genbruger mere plastik og undgår, at det ender i naturen. Vi ser frem til i de kommende måneder at introducere flere produkter, som er helt eller delvist produceret at genbrugsplast,” udtaler Mark Nielsen, kædedirektør i Bilka, i en pressemeddelelse.

Indsatsen er del af Salling Groups samlede strategi for bæredygtig tekstilproduktion, der blandt andet sigter mod mere genbrug og genanvendelse samt reduktion af emballage.

Fra uge 37 kan produkterne af GRS-polyester findes i Føtex’ og Bilkas butikker.


Wood Wood og Mummitroldene til børnenes undsætning

Med et fælles mål har Wood Wood, Mummi-universet og Red Barnet slået sig sammen i et samarbejde, der skal gavne børn i nød. De tre partnere har skabt et lille udvalg af produkter til både børn og voksne, og alle indtægter fra salget af kollektionen går til Red Barnet.

Kollektionen kommer til at bestå af to kortærmede og en langærmet t-shirt til børn samt en voksen unisex t-shirt og en unisex hoodie. Tøjet er lavet af økologisk bomuld og bliver produceret i grå og hvid melange med integrationen af røde Mummi-figurer og Wood Woods dobbelt-A-logo.

“Jeg er så glad for samarbejdet mellem Wood Wood, Mummi og Red Barnet, da det sætter fokus på dem, der er mest sårbare og samtidig er vores fremtid. Tove Janssons Mummi-historier er ofte centreret omkring dem, der har brug for trøst og opmærksomhed, og hvor vigtigt det er, at de bliver hørt og set og i sidste blive behandlet pænt. Wood Wood deler disse værdier, og jeg er så taknemmelig for, at de ønskede at inkludere Mummi i deres kampagne,” udtaler Sophia Jansson, niece til skaberen af Mummi, Tove Jansson, og kreativ direktør hos ’Oy Moomin Characters, Ltd’, i en pressemeddelelse.

Den nye kollektion bliver lanceret lørdag den 15. september og vil blive solgt eksklusivt hos Wood Wood.


Ny multibrand-butik i Illum

Torsdag den 13. september slår retailvirksomheden Group88 dørene op til en splinterny multibrand-herrebutik, ’Collage the shop’, i Illum. Butikken kommer til at forhandle high-end brands som Alexander McQueen, Balenciaga, Gucci, Loewe, Saint Laurent og Valentino.

På 189 kvadratmeter kommer butikken til at præsentere en bred kuratering af internationale brands og forsøger at imødekomme behovet for luksus-shopping i det skandinaviske herreunivers.

“I de seneste år har vores butikker oplevet en markant stigning i efterspørgslen af RTW, tasker og accessories til mænd. Med ’Collage the Shop’ forsøger vi at imødekomme denne efterspørgsel” siger Thomas Møller, CEO hos Group88, i en pressemeddelelse.

’Collage the shop’ er designet af David Thulstrup, som har hentet inspiration fra italiensk arkitektur – formålet er at ladet tøjet være i centrum i rum med ren og skarp æstetik.


Magasin Du Nord 150 år X Becksöndergaard

Det er 150 år siden, at Magasin Du Nord blev grundlagt. I fejringen har det anerkendte stormagasin slået pjalterne sammen med modebrandet Becksöndergaard, som præsenterer en række limited edition design i jubilæumsånden.

De nye produkter omfatter både tasker, bælter og tørklæder og kan findes i alle Magasins varehuse.