Modemesse nr. 59 blev afviklet i Bella Center i sidste uge. Som altid brillerede CIFF med en flot og inspirerende messe med et miks af nye brands og klassiske brands samt oplevelser, herunder shows og foredrag.

Et nyt område på CIFF fokuserede på vintage, og blandt udstillerne var blandt andet Frelsens Hærs Genbrug. Måske ikke umiddelbart noget, som mange ville forbinde med en modeuge med nye kollektioner, men der er gode tanker bag.

Jette Skov, CSR & Marketingchef hos Frelsens Hærs Genbrug, fortæller til TØJ – Fashion & Business Trends, at formålet med deltagelsen på messen var at vise et bud på genbrug og vintage som supplement til nyproduktion.

Inden messen skrev Jette Skov følgende på Linkedin:

‘Vi har samlet et bredt og spændende udvalg af genbrugs- og vintagetøj, og vi glæder os til at møde en masse spændende mennesker, der arbejder med og interesserer sig for mode. Vi vil også gerne vise, hvad det er vi tilbyde med voksende BTB-salg.’

Jette Skov har arbejdet med genbrug og vintage i mere end 10 år, og hun glæder sig over at få plads på en københavnsk modemesse.

”Flere internationale modemesser har haft dette element med i flere år, men ingen har tænkt tanken i Danmark. Nu får vi endelig taletid og en rolle at spille,” forklarer hun til TØJ – Fashion & Business Trends.

På BTB-siden ser Frelsens Hærs Genbrug en stigende interesse fra både designere og butiksejere. Designere går på jagt efter tekststiler, print og udtryk, som de en genbruger i nye design, og butiksejere supplerer deres nye varer med genbrugsvarer i et unikt miks.

Foto: Frelsens Hærs Genbrug

På standen var der blandt andet en ejer af en livsstilsbutik til stede – og halvdelen af smykkerne, en stak bluser og en jakke blev købt og pakket. Butiksejeren gav udtryk for, at hendes butiks profil er baseret på en kombination mellem nyt og brugt, dog meget nøje selekteret, og at hun var meget glad for vintage-tiltaget på CIFF.

Jette Skovs erfaring er, at der er mange gode design og kvaliteter i de fleste bunker af genbrugstøj. Ofte er der tale om fejlkøb, og tøjet er derfor helt nyt, eller også er det kun brugt ved få lejligheder. Der er ingen grund til, at det fine tøj går til spilde:

”Vi vil også meget gerne indgå aftaler med producenter om at aftage deres overproduktion eller restlager. Det er meget bedre, end at det brændes af.”

Nye brands i Bella Center

To nye brands stod i centerhallens lyse skær. Nynne Kunde er efter otte år i London kommet retur til Danmark, og hun har et håb om både at komme i kontakt med nye danske og internationale kunder på CIFF.

Nynne Kunde blev efter sin eksamen i 2018 kåret til ‘Årets dametøjsdesigner’ og lancerede efterfølgende sit navngivne label Nynne – et moderne luksusmærke med fokus på håndværk og overdrevne silhuetter.

Hendes skandinaviske rødder spiller en væsentlig rolle i alle design, hvor de rene minimalistiske linjer suppleres med levende farver og detaljer, der er synonymt med Londons kosmopolitiske energi. De to steder balancerer hinanden med deres særpræg, stilarter og atmosfære.

Med ny base på Østerbro og et team på syv personer er Nynne Kunde klar til næste eventyr:

”Indtil videre har vi primært solgt vores unikke styles i udlandet, blandt andet via private shows. Men nu er det tid til at nå bredere ud – både resten af Europa, USA og Asien.”

Foto: Nynne

I centerhallen fandt man også La Femme Rousse, der var på messe for første gang. Stifter og designer Susanne Guldager forklarer til TØJ – Fashion & Business Trends, at deltagelsen i Circular Fashion-initiativet i 2019 var med til at skubbe brandet i gang.

”Vi blev stiftet i 2019 og var med sammen med andre bæredygtige udstillere den første gang. Nu har vi vores egen stand og en god placering, så vores forhåbninger er store. Vi ønsker både kontakt til nye danske butikker og webshops, men også at udvide vores netværk i branchen generelt,” fortæller La Femme Rousses stifter.

Brandet findes indtil videre i butikker som Another View, Langsamt, Res-Res og Henrik Vibskov Boutique.

Foto: La Remme Rousse

Bæredygtighed i højsædet

På CIFF var der også fokus på bæredygtighed og blandt de mange udstillere i centerhallen var Kintobe – et dansk taskebrand fra 2019, der står bag en række bæredygtige tasker til livet på farten. Kintobe er førende inden for brug af genanvendte og naturvenlige materialer, samtidig med at der er fokus på funktionalitet, design og en urbane stil til alle køn.

Ifølge Anne Thorsøe Sørensen, der er Co-Founder og CMO, er dette den tredje messe for Kintobe – og CIFF er den helt rigtige platform:

”Vi er en del af et større samlet fokus på bæredygtighed, men er også fashiondrevet – og derfor skal vi være her. Vores målgruppe er mode-og designbutikker, der ønsker at tilføje flere bæredygtige produkter – uden at der bliver gået på kompromis med funktionalitet, kvalitet, design og moderigtige farver.”

Et af de mange initiativer omkring bæredygtighed på CIFF var arrangeret af Lifestyle & Design Cluster og fokusererede på cirkulær mode. På en samlet stand med små udstillinger og et omåde til sofa talks var det muligt at se en række gode cirkulære eksempler på danske mode- og tekstilvirksomheder, der går foran i den grønne omstilling og arbejder med produkter eller løsninger, som baserer sig på den cirkulære model.

Blandt udstillingerne var Censuum, der er en bæredygtig salgsplatform med fysiske lokationer i København – og en kommende butik i Københavns Lufthavn. Stifter og CEO hos Censuum, Dion Rosvang Guldbjerg, fortæller, at mange af de deltagende produkter/services er supergode, men at mange kun har tænkt bæredygtighed og produkt, og ikke er kommet i gang med eller har ressource eller viden til at arbejde med marketing og salg.

”Vi har allerede etableret en unik butik, hvor bæredygtige brands får al den opmærksomhed, som de har brug for. Vi har ambassadører i butikken, om brænder for bæredygtighed og for de produkter, som vi repræsenterer – og de kan sælge varen. Det nytter ikke noget at blive verdensmester i at designe og producere bæredygtig mode, hvis det ikke bliver solgt,” lyder det fra stifteren.

Foto: Censuum