Derfor er den københavnske modeuge vigtig

“Danske brands er toneangivende i Europa, så det er selvfølgelig vigtigt, at vi fortsat kan trække indkøbere til København, for at de kan opleve mange flere brands end dem, de kender fra de europæiske messer,” mener Cecilia Winther, der er CEO i modevirksomheden Coze Aarhus.

Da regeringen gjorde det klart, at det i sommeren 2020 blev muligt at afvikle danske messer, påbegyndte et stort arbejde for de københavnske modemesser. Formatet skulle ændres, og der skulle tages højde for stramme restriktioner for at undgå smittefare.

Arrangørerne bag CIFF arbejdede målrettet efter at afvikle den klassiske CIFF-messe, men måtte efter lidt tid erkende, at branchen alligevel ikke var klar til at udstille på og besøge det kæmpemæssige indkøbsmekka. Derfor blev formatet lavet fuldstændigt om, og messen i august går nu under navnet ‘Elevated Order Days by CIFF’.

Den manglende opbakning har fået flere modeaktører til at råbe op og gøre det klart, hvor vigtigt det er, at modebranchen netop står sammen lige nu. Både Nikolai Klausen fra brancheorganisationen Wear og Joachim Riis-Bernickow, Sales Country Sales Manager Oscar Jacobsen & Morris Stockholm, har ytret sin klare holdning herom.

Også CEO i modevirksomheden Coze Aarhus, Cecilia Winther, mener, at det er vigtigt, at modebranchen står sammen og støtter op om den københavnske modeuge.

Foto: Cecilia Winther

“Danske brands er toneangivende i Europa, så det er selvfølgelig vigtigt, at vi fortsat kan trække indkøbere til København, for at de kan opleve mange flere brands end dem, de kender fra de europæiske messer. Udover det synes jeg, at det er vigtigt for udviklingen af unge, danske designtalenter, som har en legeplads herhjemme, at både messerne og modeugen afholdes,” siger hun i et interview med TØJ.

Virksomheden har med sit modebrand Laurie et fast showroom i Bella Center, og Cecilia Winther fortæller, at hun synes, at Elevated Order Days by CIFF er et godt alternativ, nu hvor den traditionelle CIFF-messe ikke kan afvikles.

“Jeg synes, at det er et godt tiltag, og vi får mulighed for at få mere tid til den enkelte kunde end under en almindelig messe,” siger hun og fortsætter:

“Vi glæder os rigtig meget til at se vores kunder. Det er jo efterhånden længe siden, selv om vores sælgere har været aktive i butikkerne, siden Danmark åbnede op igen. Det bliver desuden spændende at planlægge butiksaktiviteterne til efteråret. Vi er overbeviste om, at vi som leverandører kan hjælpe med at skabe trafik i butikkerne ved at afholde events og arrangementer sammen med vores kunder. Til sidst bliver det også dejligt at få feedback på vores SS 21-kollektion, som, vi selv synes, er stærk på både design- og produktniveau.”

Elevated Order Days by CIFF afvikles under modeugen fra den 9. til den 12. august 2020 i CIFF Showrooms i Bella Center på første og anden sal.

Foto: Laurie