I sommervarmen mødtes udstillere, indkøbere og presse i Bella Center til den halvårlige børnetøjsmesse, CIFF Kids. Stemningen var god blandt de deltagende, selvom der var et udtalt ønske om et højere antal besøgende.

Med sin placering i juni står børnemessen alene i det danske messelandskab. De tidlige sommerdatoer har længe været et ønske fra børnebranchen, og ambitionen er at fortsætte med denne timing. Håbet er, at CIFF også rykker til juni, så aktivitetsniveauet i messehallerne kan stige, eller at børnemessen reduceres til to dage.

Forbookede møder er et must
Bettina Westh Lambæk, Nordic Sales Manager hos Müsli by Green Cotton, udtalte til TØJ:

”Vi vil alle gerne have, at der er flere mennesker her på messen. Stemningen er god, men der mangler mennesker. Det er alt for stille her.”

Hun understreger, at udstillerne selv har en stor opgave:

”Som på alle messer og i alle showrooms er det nødvendigt at booke møder ind i forvejen. Hvis jeg ikke havde lavet mit hjemmearbejde, så havde det været spild af tid at deltage. Vi havde en god søndag med masser af møder, mens de to andre dage var okay midt på dagen,” sagde hun.

Hun reflekterede samtidig over, at børnebranchen er blevet mindre over tid; både på brand- og butikssiden, og at alle forventer, at denne udvikling fortsætter.

”Over tid vil dette blive en mindre messe. Derfor er der behov for at tænke anderledes. Vi var flere udstillere, der sad sammen mandag aften efter lukketid, og snakkede om fremtiden. Vi ønsker fortsat datoer i juni, men kun over to dage, hvis den skal fortsætte med at ligge for sig selv. En kombination af søndag og mandag ville være fint. Alternativt skal børnemessen ligge sammen med voksenmessen, og så kan det fint være over tre dage. Flere messer i samme hus giver nemlig helt naturligt mere liv.”

Der er stadig behov for en dansk børnemesse
Hos Molo var der god stemning under hele messen. Ane Remvig, nordisk sælger hos Molo, udtalte til TØJ:

”Det har været en god messe for os. Vi har snakket med nordiske kunder og med en del østeuropæiske og sydeuropæiske, nogle som vi ellers ikke selv ville få fat i.”

Hun kommenterede samtidig, at CIFF Kids på ingen måde er en international messe og sagde, at det ville være unfair at sammenligne den med andre messer:

”CIFF Kids er ikke en stor international messe, men et lokalt og dansk event, og det kan noget andet. Vi mener stadig, at der er behov for CIFF Kids, men måske skal formatet, åbningstider osv. revurderes. Vi har været fuldt beskæftiget fra kl. 11.00 – 15.00, mens ydertimerne har været mere stille. Vi har brugt de timer internt i stedet, og det er fint, men mon ikke åbningstiderne kunne kondenseres lidt?”

Her er lidt for stille
Mads Koch Petersen, medstifter og partner i solbrillebranchen Messy Weekend, deltog på CIFF Kids for første gang. Han var ikke imponeret over antallet af besøgende, men måtte indrømme, at sammenligningsgrundlaget ikke var til stede.

”Vi har ikke været på CIFF Kids før, så vi har reelt intet at sammenligne med. Vi har været på Pitti, har haft pop up-showroom i Paris og står normalt på Revolver. Men nu har vi lanceret en børnekollektion, og derfor er det nødvendigt og relevant for os at være her,” udtalte han.

Kollektionen, kaldet ’Messy Kids’, blev lanceret i maj 2023, så den netop kunne være klar til CIFF Kids. Grundtanken er at kunne levere solbriller til børn i samme design og kvalitet som de voksne solbriller.

”Vi tænker, at mange børn (og forældre) gerne vil se lidt mere klassisk design og kvalitet i forhold til solbriller til børn. Det marked er slet ikke afdækket endnu,” afslutter han.

Der skal tænkes nyt
Chris Lützen Petersen, ejer af The New, deltog på messen alle tre dage og var meget tydelig i sin kommentar og refleksion:

”Vi har behov for at tænke nyt. Denne messe er vigtig, men formatet skal optimeres, herunder antal dage og tidspunkter. Det er nogle lange dage, og selvom vi selv booker møder med kunder forud for messen og får god forretning ud af det, så ville vi sagtens kunne klare os med to dage. Det ville faktisk blot betyde et endnu højere energi- og aktivitetsniveau. En kombination af søndag og mandag ville derfor være mere optimal.

Han nævner også, at det generelle aktivitetsniveau er lavere i juni end i februar, hvor børnemessen ligger sammen med dame- og herremessen.

”Hvis vi kunne ligge sammen med CIFF hver gang, så ville det også hjælpe. Dette on/off-kærligheds-forhold mellem CIFF og CIFF Kids skaber uro,” sagde han.

Besøgende på The New’s stand har primært været eksisterende kunder, og mange har været forbookede, mens der har manglet nye kunder. Han mener, at det vil være mere sandsynligt at få nye kunder, hvis messerne ligger sammen.

”De to messer smitter af på hinanden. Og der er fortsat en del butikker, der både har voksen- og børnemode. Dem får vi kun fat i, når vi ligger sammen.”

Messeledelse åben overfor dialog
Jeanette Marchussen, projektleder og salgschef på CIFF Kids, samt Sofie Dolva, direktør for CIFF, blev foreholdt kommentarerne fra udstillerne og var ikke overraskede. De er begge fuldt bevidste om, at der skal ske forandringer, og de er meget åbne over for de kommentarer og den feedback, som kommer fra udstillerne.

”Markedet har ændret sig betydeligt på kort tid. Selvom vi har forsøgt at tilpasse formatet løbende, er vi ikke i mål endnu. Vi værdsætter dybt alle former for feedback og løsningsforslag fra udstillerne og ser frem til den dialog, der vil følge i den nærmeste fremtid,” kommenterede Sofie Dolva til TØJ.

Jeanette Marchussen tilføjede, at denne messe skulle afvikles som planlagt, og at hensigten hele tiden har været at samle kommentarer og feedback fra denne runde. Dette for at sikre, at fremtidige udgaver af børnemessen bliver så gode som mulige.

”Det er vigtigt for os at understrege, at vi ser CIFF Kids som en løbende proces, hvor vi kontinuerligt stræber efter at forbedre og optimere oplevelsen for både udstillere og besøgende. Vi ser frem til at anvende den indsamlede feedback til at forme messen i de kommende år,” udtalte Jeanette Marchussen.

Foto: pej gruppen