Ved sommerens messer kunne Woden blandt andet præsentere moderigtige sneakers, sandaler og en innovativ skokollektion lavet af fiskelæder. Alt sammen er holdt i brandets genkendelige, skandinaviske designstil med fokus på kvalitet og komfort.
Læs eller genlæs artiklen, som blev bragt i TØJ nr. 3 2018, sektion 2.
Woden har under mottoet ’Scandinavian sneakers’ zoomet ind på det enkle, skandinaviske udtryk inden for damesko til kvinden, der ønsker komfortabelt og anvendeligt fodtøj, men som samtidig ikke vil ligne, at hun er på vej i træningscenteret. Målgruppen er dermed den modebevidste kvinde, der ønsker at dresse op og se godt ud, men som ikke vil gå på kompromis med anvendeligheden af sit fodtøj af den grund. Designstilen er enkel, men tilsættes både rå og feminine detaljer såsom pailletter, sten, nitter, leopard-look og en kombination af teksturer og materialer, der gør, at skoene skiller sig ud. Som grundlægger og CEO, Carsten Holm, beskriver det:
”Vi er et modebrand, der laver sneakers. Selv om vores hovedprodukt oprindeligt stammer fra sportsverdenen, så følger vi de nyeste modetendenser, og vi går desuden rigtig meget op i at spotte nye teknologier og materialer, som kan hjælpe os med at give kunderne endnu mere komfort, ” fortæller han og forklarer brandets målsætning således:
”For det første skal man have lyst til at tage skoen op, når man ser den i butikken. Det er det visuelle og designmæssige element, der skal fange folk, når de ser skoen. Når skoen så kommer på foden, er det vigtigt, at anatomien følger med. Vi bygger vores helt egne teknologier og designprocesser op omkring det her med, at komforten og følelsen skal være rigtig.”
Vigtigt at tage stilling
Wodens tilgang til fremstilling af sko omfatter en miljøvenlig og meget bevidst holdning til selve produktionen, hvor syntetiske materialer i vid udstrækning er bandlyst, og der i stedet bruges ægte læder, miljøvenlige korksåler og en andel på 10 procent genanvendt gummi i skosåler. Dertil kommer et fokus på materialernes oprindelse, for eksempel via brugen af nordisk fiskelæder til kollektionen af lakse skindsneakers.
”Fokus er på to ting: produktet og mennesket. Kunderne skal føle, at de er med på en spændende rejse, og vi skal også fremadrettet fokusere på nye teknologier, miljøvenlige materialer og materialernes oprindelse, hvor vi tænker de nordiske ressourcer endnu mere ind i produktionen,” siger Carsten Holm.
Det er ikke kun det bæredygtige aspekt, der er i fokus for det danske skobrand. Et gennemgående tema er kvaliteten, og udover damesko findes Woden Wonder, der er brandets kollektion til børn. Woden Wonder er holdt i et udtryk, der matcher Wodens sko til damer, men med et endnu større fokus på anvendelighed og komfort for både piger og drenge – for eksempel med brug af velcrolukning og andre detaljer, der gør det nemt for børnene at få skoene af og på.
Det nordiske ophav
Woden præsenterer sin North Sea Sneakers-kollektion, som er lavet i lakseskind, på sommerens CIFF-messe i Bella Center. Fiskene fanges i Nordsøen, og det anvendte læder er et spildprodukt, der stammer fra den islandske fiskeindustri. Via brugen af lakseskind kombineres en miljøvenlig og bæredygtig produktion med design, idet lakseskindet skiller sig ud med en smuk og anderledes struktur.
”Lakseskind er normalt et spildprodukt, idet kun én procent af skindet fra alle fangne laks bliver genanvendt, mens resten smides ud. Det satte vi os for at gøre noget ved via vores North Sea Sneakers,” fortæller Carsten Holm om tankerne bag sneakerskollektionen.
Lakseskind er ti gange stærkere end læder og meget finere i strukturen samt lettere i vægt, sammenlignet med almindeligt læder. Blandt andet er skindets naturligt forekommende luftlommer med til at give skoene et tredimensionelt udtryk. Denne dimension er afgørende for Woden, fordi den tilfører de moderigtige sneakers en ny æstetik, der samtidig passer med brandets generelle, designmæssige udtryk.
”Vi tror på, at hvis man skal implementere miljøvenlige materialer, er det vigtigt også at skabe det rigtige designudtryk,” forklarer Carsten Holm og fortsætter:
”Woden bygger på den skandinaviske designtradition holdt i en æstetik, som forbrugerne har taget virkelig godt imod – og det er den, vi bygger videre på med vores sneakers fremstillet af lakseskind. Skind fra eksotiske dyr som slanger ses ofte brugt til sko, men fordi vi er så bevidste om vores skandinaviske rødder, er det oplagt for os i stedet at bruge et materiale fra vores eget nærområde.”
Ud over brandets North Sea Sneakers præsenterer Woden brandets øvrige sneakers samt årets nye satsning, damesandaler, på sommerens CIFF-messe.
Læs eller genlæs artiklen, som blev bragt i TØJ nr. 3 2018, sektion 2.