Brødrepar trodser krisen og udvider til nyt marked

Den danske skræddervirksomhed Mond of Copenhagen tager hul på 2021 med deres første udenlandsekspansion. Blækket er netop tørret på en underskrevet kontrakt om virksomhedens hidtil største butik og showroom på hele 330 kvadratmeter.

Trods Covid-19, som stadig har et kraftigt tag i hele modebranchen, går brødreparret Michael og Martin Birch Jacobsen, der står bag skræddervirksomheden Mond of Copenhagen, det nye år i møde med oprejst pande. Brødrene udvider for første gang ud over landets grænser og starter et nyt eventyr med eksponering til det norske marked, hvor underskriften netop er sat på et stort lokale i Oslo.

”Vi er slet ikke i tvivl om, at det norske marked dels er pengestærkt, men at nordmændene også er kvalitetsbevidste. Med åbningen af en afdeling i Norge mener vi, at der er grobund for det kvalitetsbrand, som vi jo er. Vi har en fornemmelse af, at vi kan lave en rigtig sund forretning, og det glæder vi os til – forhåbentligt – at få bekræftet,” fortæller Michael Birch Jacobsen, medstifter og partner i Mond of Copenhagen.

 

Foto: Mond of Copenhagen Michael og Martin Birch Jacobsen

 

En niche i vækst

Butiksudvidelsen sker midt under nedlukningen af verdens grænser, og beslutningen bunder, ifølge Michael Birch Jacobsen, i stædighed.

”Man skal huske, at der er en tid under krisen og en tid efter krisen, og hvis virksomheden er under vækst og vil udvide, så er det fornuftigt ikke at se på, hvad der står i aviserne, men se ind i virksomheden og vurdere, om man kan bære udvidelsen. De virksomheder, der er i stand til at gribe de unikke muligheder, som kriser åbner op for – det kan være favorable lokaler eller nyt personale – det er typisk også dem, som vil stå stærkest efter krisen,” fastslår han.

 

Først Norge – dernæst verden

Michael Birch Jacobsen anslår, at det samlede marked for skræddersyede løsninger har oplevet en jævn vækst på 30 procent årligt gennem de seneste år. Ekspansionen mod nord har været på tegnebrættet i halvandet år, og ambitionerne for den kommende tid er klare. Med et fortsat voksende marked for unikke løsninger er både Sverige, Tyskland og England på radaren.

”Åbningen har været mulig, fordi vi har opbygget en fornuftig kapital i bedre tider. Vi har udviklet os roligt til tre butikker i Danmark på 10 år, samtidig med at vi har sparet op. Så vi er ikke bekymret omkring finansieringen. Den strategi følger vi, og lykkes Norge som planlagt, så er Sverige næste i rækken,” siger Michael Birch Jacobsen.

Foto: Mond of Copenhagen