Hos sportsbrandet Eyda bidrager liveshopping positivt på flere fronter. Det medfører både en stigning i omsætning og styrker synergien mellem brandet og kunderne, fortæller Thomas Barker, marketingchef hos Eyda.
Hvorfor implementerede I liveshopping som en del af jeres forretningsstrategi?
For det første ville det styrke vores forpligtelse til at være autentiske og kundefokuserede ved at tilbyde en mere direkte dialog med vores kunder. For det andet så vi en ny salgskanal og dermed en mulighed for at øge vores omsætning.
Hvordan har liveshopping hjulpet jer med at opbygge et stærkere community med jeres kunder?
Vi har gennem de seneste to år iværksat en række initiativer med det formål at komme tættere på vores kunder. Liveshopping har vist sig at være afgørende i at skabe en direkte dialog mellem os og vores kunder, som har bidraget til at personliggøre Eyda-brandet. Det har også sikret synergien mellem vores kunder, ambassadører og Eyda. Vores kunders loyalitet er afgørende, og vi prioriterer at opbygge og beskytte det.
Før I begyndte med liveshopping, modtog I ofte henvendelser fra jeres kunder omkring pasform og mulighed for at prøve tøjet inden køb. Hvordan har liveshopping hjulpet med den udfordring?
Det er klart, at vi som 100 procent onlineforretning har visse udfordringer, især med nye kunder, der gerne vil opleve vores produkter før køb. Vi har arbejdet aktivt på at nedbryde disse barrierer ved at tilbyde en 30-dages pasformsgaranti, liveshopping, fysiske events, kundeservice tilgængelig fra tidlig morgen til sen aften og et stærkt social media-team. Liveshopping sikrer en mere umiddelbar oplevelse af produktet og giver os mulighed for at besvare spørgsmål i momentet.
Hvilken opsætning bruger I til jeres liveshopping-events?
Vi startede med et professionelt setup, der involverede et eksternt bureau i kombination med vores eget studio og lys. Det skabte en sikkerhed i udførelsen af vores liveshopping, og vi kunne fokusere på indholdet. Et år senere har vi udviklet vores kompetencer og udfører nu liveshopping selv ved hjælp af software fra Sprii – stadig med eget studio, studielys og en iPhone 14 Pro på stativ. Skiftet fra kamera til iPhone har givet os mulighed for at levere et mere autentisk udtryk, komme i øjenhøjde med vores kunder og interagere mere med dem, der ser med.
Hvad er nogle af de mest effektive metoder, I har brugt til at interagere med jeres seere under liveshows?
Vi har aktivt valgt ikke at basere vores liveshopping-events på tilbud. Det er en del af vores bredere strategi med få årlige undtagelser. De mest vellykkede liveshows er dem, hvor vi har kunnet tilbyde noget ekstraordinært til vores seere for eksempel ved at introducere helt nye produkter, som de kan se først.
I inviterer løbende forskellige content creators med til jeres liveshows – hvad tilfører det?
Det skaber sammenhæng på kanaler og kommunikation. Vores ambassadører (influencere) er mere end blot samarbejdspartnere; de er en del af vores community. Derfor er det naturligt at involvere ambassadører, som har været en del af Eydas rejse i op til fem år, i vores liveshopping. Det er de samme personer, de også kan møde til events, på mail, Instagram eller websites.
Hvilke konkrete resultater har I oplevet efter jeres liveshopping-events?
På vores mest vellykkede dage har vi set en stigning i omsætningen på op til 250 procent. Det er dog vigtigt at understrege, at disse resultater ikke kun er drevet af liveshopping, da vores afsæt er holistisk. Men liveshopping er en vigtig spiller i vores samlede kanal- og kommunikationsstrategi.
Hvordan ser jeres fremtid ud, når det kommer til liveshopping?
Liveshopping er kommet for at blive. Modsat Asien, hvor det i en årrække har været en kæmpe milliardindustri, ser jeg det kun som begyndelsen i Europa. De kommende år vil vi fokusere på udvidelse af liveshopping til nye markeder og en dybere analyse af data for at skabe endnu mere målrettede og engagerende liveshopping-events.
Foto: Eyda