I ugens korte nyheder kan du læse om en ny, bæredygtig skokollektion, fem nomineringer til dansk shoppingcenter, åbningen af to nye københavnske butikker, en igangsat redningsplan med nedlukning af butikker og gode danske salgstal trods utilfredsstillende halvårsrapport fra svensk modegigant.


& Other Stories åbner to nye butikker

& Other Stories åbnede sin første butik i Danmark i 2013 på Amagertorv 29 i København.

Nu udvider den danske tøjkæde sin butiksportefølje med to nye butikker i København. Det første nye familiemedlem bliver placeret i Fields og er planlagt til at åbne dørene i efteråret 2018. Her kan kunder se frem til at skulle shoppe løs på 620 kvadratmeter.

Den anden & Other Stories-butik får sit hjem i Lyngby Storcenter, er planlagt til samme åbningstidspunkt og kommer til at strække sig på 580 kvadratmeter.

“Vi er meget glade for at udvide vores tilstedeværelse i København til områder udenfor byens centrum. Det er spændende at vokse i Danmark, og vi kan ikke vente med at møde endnu flere inspirerende danskere”, udtaler Sanna Lindberg, Managing Director hos & Other Stories, i en pressemeddelelse.


Dansk shoppingcenter nomineret til fornemme priser

Der er stor tilfredshed hos Rødovre Centrum, som har været i hård konkurrence med mere end 216 shoppingcentre, fordelt på 22 lande, for at blive nomineret i Solal Award: Shoppingcentrenes Oscars.

Nu kan Rødovre Centrum stolt fortælle, at centeret er blevet nomineret til hele fem internationale priser – de fem nomineringer ud af konkurrencens otte, er en særlig bedrift.

”Vi er utroligt stolte over vores nomineringer, og at vi kommer gennem nåleøjet med hele fem kampagner, er en meget stor anerkendelse. Vores team yder en fantastisk indsats, for det er ikke nogen hemmelighed, at hver nominering kræver hårdt arbejde og vilje til lige at gå lidt længere,” siger Charlotte Andersen, marketingdirektør i Rødovre Centrum, i en pressemeddelelse.

Om det danske shoppingcenter hiver priser hjem bliver først afsløret til september 2018 ved Solal Award i Amsterdam.


De fem nomineringer:
|| Brand Awareness & (Re) Positioning med kampagnerne ‘Bad Santa’ og ‘Vi krammer vores kunder’
|| Emerging Technology med ‘Release The Beast’ og ‘Carpool Karaoke’
|| Grand Opening/Expansion/Refurbishment med kampagnen ‘Release party’


Nature footwear med bærefygtig skokollektion 

Den tønder-baserede virksomhed, Nature Footwear, samarbejder nu med Ananas Anam om en ny, vegansk skokollektion baseret på ananasfibre.

Den nye SS 19-kollektion tager afsæt i ambitionen om bæredygtig produktion, idet ingen ressourcer såsom vand, landjord eller pesticider bliver anvendt. Materialet er således et ikke-vævet, cruelty-free tekstil, som udnytter restproduktet fra ananasplanternes blade.

Nature Footwear viser den nye kollektion frem på Premium-messen i Berlin i starten af juli samt på Revolver-messen i København primo august.


Dansk modekæde har sat redningsplan igang

I 1977 blev Day Birger et Mikkelsen grundlagt af designer-partnerne Keld Mikkelsen og Malene Birger, hvor sidstnævnte forlod selskabet for fem år siden, og efterlod Keld Mikkelsen som hovedaktionær.

Selskabet har nu søsat en ny strategi, eller angiveligt redningsplan, som indebærer, at op mod 25 procent af Day Birger et Mikkelsens 27 butikker skal lukke ned. Denne proces forventes afsluttet i løbet af 2018. Den nye strategi er et resultat af, at virksomheden, til trods for et forbedret resultat i 2017 end året forinden, lever på bankens nåde.

Udover nedlukning af butikker vil Day Birker et Mikkelsen også satse stort på nethandel, og virksomheden har store forventninger til samarbejde med onlineplatforme som Zalando, Boozt og Asos.

Butikkerne ligger fordelt i lande som Danmark, Sverige, Norge, England, Sydafrika og Kina.

Kilde: Finans


Det danske marked indgiver håb til H&M

I en ny halvårsrapport fra modegiganten H&M fremgår det, at salgspræstationen har været utilfredsstillende på en lang række markeder. Det manglende salg resulterede også i en stor lagerbeholdning med store mængder af usolgt tøj hos den svenske modekæde.

Udviklingen på det danske marked har dog været positiv, herunder også i Sverige, Norge og Østeuropa, hvor selskabet er vokset betydeligt hurtigere end markedet.

Til trods for de overordnede utilfredsstillende salgsresultater fortsætter H&M sine ambitioner på verdensmarkedet, og kæden planlægger at øge butiksantallet med 240 i løbet af 2018.

Sidste år endte selskabet med et resultat på 4,6 mia. svenske kroner, mod 5,9 mia. svenske kroner i samme kvartal året før.