Hvorfor er det vigtigt for en indkøber at besøge de fysiske messer og showrooms? Helle Bahne fra Bahne og Trine Kær fra Blossom fortæller, hvad det betyder for dem.

 

Helle Bahne – Direktør for mode hos Bahne

Hvordan har I købt ind det seneste år?

Da vi ikke har kunnet komme på hverken danske eller udenlandske messer, har vi orienteret os via de sociale medier og showrooms i det omfang, som det har kunnet lade sig gøre. Indkøb og besøg i show­rooms er dog klart at foretrække fremfor indkøb online, da det altid giver det bedste overblik.

Hvorfor er det vigtigt for en indkøber at besøge de fysiske messer og/eller showrooms?

Det er vigtigt for os at holde os orienteret, møde sælger og have en god og naturlig dialog samt se og røre de fysiske kollektioner. Måske kan man blive overrasket over noget, som man ikke lige regnede med, var en del af kollektionen. Som udgangspunkt er ethvert indkøb op til messerne dog planlagt i detaljer på forhånd, da alt er budgetteret. Spontane tiltag er meget begrænsede, så det er småting, der bliver justeret efter en messe.

Hvilke produkter vil I købe ind til SS 23?

Indkøb til spring/summer starter allerede inden sommerferien på de produktlinjer, der har deadline inden da. Vi kan justere i forbindelse med modemessen, men det er kun småjusteringer. Der skal i første omgang indkøbes et grundsortiment til den nye sommergarderobe, så vi igen udstråler nyheder og forhåbentlig nye friske farver, så kunderne kan blive inspirerede.

 

 

Trine Kær – CEO hos Blossom

Hvordan har I købt ind det seneste år?

Mange brands meldte ud, at de ikke tog hjem til lager, og derfor har mine ordrer været lidt større på de styles, jeg har troet mest på. Jeg har også købt mere forsigtigt ind, da folks købsmønstre har ændret sig. Vi har fået væsentligt flere salg på vores online platform, så jeg tager højde for, hvilke styles og brands som gør sig godt online.

Hvorfor er det vigtigt for en indkøber at besøge de fysiske messer og/eller showrooms?

På messerne har jeg mulighed for at hilse på andre i branchen og se brands, som jeg ikke forhandler. Jeg bliver også meget inspireret af at se, hvor dygtige udstillerne er til at opbygge et univers omkring deres brand, og får ideer til, hvordan vi kan pynte vinduer og lave content til vores sociale medier. I showrooms oplever jeg virkelig brandets DNA og ser tøjet i sine rette omgivelser..

Hvilke produkter vil I købe ind til SS 23?

SS-kollektionen er min favorit at købe ind i, da jeg altid bliver inspireret af de mange farver og print. Dog går jeg meget efter konceptet ’true to season’, da jeg ikke vil have shorts og stropkjoler leveret i første kvartal, som er det tidspunkt, SS-kollektionen lander. Jeg kommer også til at handle mere sikkert ind denne gang, da det er svært at spå om, hvordan verden og folks købelyst vil se ud.