Opkøb, konkurs og konsolidering

De seneste par år har vi måttet sige farvel til flere etablerede og anerkendte modevirksomheder som følge af nedlukninger og konkurser. Flere modebrands er dog enten blevet opkøbt eller har fået nye investorer ombord, som har skabt et økonomisk fundament og dermed sikret et nyt kapitel i virksomhedens historie. Vi har interviewet en række aktører fra branchen, der har været en del af enten et opkøb, en konkurs eller har fået nye investorer. Det er dermed også historien om seks mennesker, der har tacklet branchens forskellige former for kriser på deres egen måde.

 

Bruuns Bazaar: ”Vi bygger videre på PBOs stærke fundament”

Efter en intens proces overtog Bruuns Bazaar og CEO Thomas Bæch i december 2023 modevirksomheden PBO med tre brands og cirka 30 ansatte. Et år senere tegner der sig et billede af vækst, stærke synergier og et forenet team, der i dag er samlet i domicilet i Risskov.

Hvis vi spoler tiden tilbage til december 2023, står Bruuns Bazaar over for en afgørende beslutning. Efter en henvendelse fra PBOs advokat i slutningen af november begynder en proces, der skal afgøre fremtiden for virksomheden PBO, de ansatte og de tre brands: Philosophy Blues Original, Heartmade og Rue de Femme. PBO afgav officielt konkursdekret den 14. december 2023 i Skifteretten i Aarhus. I kulissen gik det hurtigt med at finde en løsning, og flere aktører viste inte­resse for modevirksomheden. På få uger faldt aftalen på plads, og den 20. december 2023 overtog Bruuns Bazaar PBO.

For Thomas Bæch, CEO hos Bruuns Bazaar, var opkøbet en nøje overvejet beslutning:

“PBOs tre mærker passer godt ind i et samlet brand­univers, der er godt differentieret, men hvor der samtidig findes stærke synergier. PBO har en række veldrevne brands, der går godt hånd i hånd med vores.”

Det føltes derfor som ‘en tidlig julegave’ for Thomas Bæch at overtage PBO. Ifølge direktøren var opkøbet en helt unik mulighed for at styrke virksomhedens brandunivers:

”Vi så potentialet for at samle vores styrker og bygge videre på et stærkt fundament – både når det gælder brands, kultur, etik og mennesker,” siger Thomas Bæch.

PBO var ejet og drevet af Helle Tønder Jørgensen, der tiltrådte i 2020 efter den tidligere ejer Mogens Jørgensen havde stået i spidsen for virksom­heden i næsten 20 år.

”Helle (Tønder Jørgensen, red.) er en vigtig del af historien og kulturen i PBO. Hun har gjort en stor indsats – også efterfølgende i overgangsfasen. PBO var ikke bare et firma – det var en anden fami­lies livsværk. Det har været vigtigt for mig at bære det videre på en måde, som alle kan være trygge ved,” siger Thomas Bæch.

 

En ny fælles start

Den nye organisation under Thomas Bæch blev bygget på respekt og åbenhed:

”Jeg havde en opgave i at kommunikere tydeligt, hvad der skulle ske, især over for de ansatte fra PBO. Det krævede, at vi forstod deres kultur og gav dem den tid og opmærksomhed, de havde brug for. For mig som direktør handler det fortsat om at fordele sol og vind lige og sikre, at hvert menneske og hvert brand føler sig set.”

Samtidig blev der gjort plads til, at de fire brands – Bruuns Bazaar, Philosophy Blues Original, Heartmade og Rue de Femme – kunne bevare deres individuelle identiteter.

“Hvert brand har sine egne styrker. Vi har bevidst undgået at blande deres kreative processer eller designteams sammen. Det er deres unikke dna og team, der gør dem stærke,” forklarer Thomas Bæch.

En af de største udfordringer i integrationen var at bringe PBO fra et analogt system til Bruuns Bazaars digitaliserede platforme:

“Hele it-platformen blev en af de største kulturelle ændringer. PBO kom fra et system, hvor alt var papir­baseret – en mappe til hver ting. I dag arbejder vi med fuldt digitaliserede løsninger. Det har krævet en kæmpe indsats fra vores teams, men vi er kommet godt igennem det, selvom det ikke har været uden grå hår,” siger Thomas Bæch.

Domicilet i Risskov, der tidligere var PBOs hoved­sæde, blev omdrejningspunktet for den nye organisation. Her er logistik, økonomi og fælles funktioner samlet, mens hvert brand har sine egne teams til design, salg og marketing.

“Det har været en fordel at samle alle de ansatte i Risskov. Vi har skabt en arbejdsplads, hvor alle kan trække på fælles ressourcer, samtidig med at de arbej­der dedikeret med deres egne brands i fællesskab med stærke samarbejdspartnere samt gode kunde- og leverandørrelationer.”

Stærkere sammen

Et år efter opkøbet står virksomheden stærkere end nogensinde før. Såvel i Danmark som internationalt.

“Vi har en klar vækststrategi for eksport, især i Europa. PBOs brands har et stort potentiale på nye markeder, og vi arbejder målrettet på at udvide vores rækkevidde gennem key accounts og strategiske partnerskaber,” fortæller Thomas Bæch, der understreger, at processen har været en lærerig rejse for ham:

“Vi kunne måske have været mere konsekvente i starten, men det vigtigste har været, at medarbejd­erne trives. Vi skal ikke rykke hurtigere, end at selve organisationen kan følge med. I dag står vi stærkt og er klar til næste fase.”

For Thomas Bæch handler fremtiden om at bygge videre på det stærke fundament, der er skabt:

“Vi har investeret i alle brands, og vi tror på dem. Skridt for skridt bliver vi stærkere – ikke kun som virksomhed, men også som en organisation af mennesker, der arbejder som en stærk enhed.”