For to år siden lancerede Mette Egeberg Nielsen og Sussi Lyngholm Heide børnetøjsmærket Fliink. Selvom de to stiftere bag brandet kommer med solid erfaring fra modebranchen, har de måttet starte forfra og tilegne sig nye færdigheder.

Mette Egeberg Nielsen og Sussi Lyngholm Heide er stifterne bag børnetøjsbrandet Fliink, som er drevet af skabertrang, resultater og relationer.

“Vi har altid haft en stærk skabertrang og finder stor glæde i at få ting til at ske og se dem udvikle sig,” fortæller Mette Egeberg Nielsen, som tager sig af design, produktudvikling og indkøb hos Fliink.

Efter mange år i kvindemode var de begge nysgerrige på at udforske nye grene af branchen, hvilket førte til valget af børnetøj. Fliink gik i luften den 30. september 2022 og taler ind i en skandinavisk designtradition med bæredygtige styles kombineret med humor og kommercielle design.

Rejsen med Fliink har ikke været uden udfordringer. En af de største har været at starte forfra i en del af branchen, de ikke kendte til:

“Erkendelsen af ikke vide noget om noget har på den ene side været en udfordring, men samtidig også en spændende proces. Det har krævet en accept af at lære alt fra bunden igen,” siger Sussi Lyngholm Heide, der i dag er ansvarlig for salg og e-commerce hos Fliink. De to stiftere kender hinanden tilbage fra deres tid på Teko, hvor de fandt sammen på Indkøbslinjen.

 

Et ønske om at gøre tingene bedre

Designprocessen i Fliink foregår primært i Danmark fra deres kontor lidt udenfor Aarhus. De skaber fire årlige kollektioner og finder inspiration i både naturen, gadebilledet og historien.

“Vi forsøger altid at have barnet i fokus – også når vi fastlægger kvaliteter, som vi stræber efter skal være både funktionelle, bæredygtige og komfortable for barnet at have på. Samtidig elsker vi at kombinere de mere rene linjer med humor og detaljer, der overrasker,” fortæller Mette Egeberg Nielsen.

Netop ansvarlighed er en nøgleværdi for Fliink i alle aspekter af deres arbejde:

”Vi har et ønske om at gøre tingene bedre på forskellige måder. Herunder er bæredygtighed for os et uundgåeligt mindset, der spiller ind på så mange niveauer. Fra fiberniveau – hvordan producerer vi, og hvordan reducerer vi energi- og vandforbrug til også at tænke vores produkter ind i en længere livscyklus – for eksempel unisex-produktion og multifunktionalitet. Det mindset optager os meget og har været konstant siden starten,” uddyber Mette Egeberg Nielsen.

Svært marked for et nyt brand

Erfaringerne fra tidligere job har givet de to stiftere et stærkt netværk og branchekendskab, hvilket har været nyttigt i opstarten af Fliink. Hårdt arbejde, kold kanvas og brug af influencer marketing har desuden været vigtige faktorer i forhold til at få udbredt kendskabet til det unge brand. Fliink er blevet godt modtaget af retailbutikker både i Danmark og internationalt, og især samarbejdet med forhandlerne har været vigtigt for deres succes:

“Vi lancerede Fliink i en svær tid med krig og stor økonomisk usikkerhed. Vi har heldigvis et rigtig godt samarbejde med vores forhandlere, som til trods for et udfordret marked har støttet og hjulpet os godt på vej. Vi er overvældede over modtagelsen, men det har også været en svær tid at lancere et nyt brand i,” fortæller Sussi Lyngholm Heide, der suppleres af Mette Egeberg Nielsen:

”Lige nu fokuserer vi på at styrke vores eksisterende relationer og skabe større kendskab til Fliink herhjemme og i udlandet. Vi ser fremad med optimisme og glæder os over de projekter, der ligger foran os.”