For Anne Skovgaard Schøler og Trine Keseric handler deres virksomhed om mere end at tjene penge. Hunkøn er sat i verden for at sprede glæde, og der skal være plads til store armbevægelser. Samtidig skal tøjet passe til alle kropstyper, og det skal have lang holdbarhed. 

Et godt fundament, ny salgschef og et endnu stærkere design-DNA. Det opsummerer en del af den udvikling, som Hunkøn har været igennem, siden brandet blev grundlagt af Anne Skovgaard Schøler og Trine Keseric i 2015. Det gode fundament har været alfa og omega for de to stiftere, for det er grundlaget for vækst i udlandet. I stedet for at storme ud mod ukendt land, har Hunkøn fokuseret på hjemmemarkedet i Danmark og styrket det – og det ser ud til at betale sig. Kendskabet til brandet er nemlig steget, og det er der flere årsager til.

”For det første har vi to supergode agenter i Danmark, der har gjort et kæmpe arbejde for at introducere Hunkøn til de helt rigtige kunder og lave nogle gode samarbejder. Derudover tror jeg også, at tiden lige nu bare er mere moden til farver, som er vores design-DNA. Butikkerne har turde tage farverige ting ind, og forbrugerne har virkelig fundet vej til vores brand. Det er som om, at folk er kommet ud af den sorte boble,” siger Anne Skovgaard Schøler, der er medstifter og kreativ direktør.

Ifølge Trine Keseric, medstifter og CEO, skyldes væksten i Danmark også, at de stille og roligt har opbygget en gruppe af kernekunder og brugt tid på at bygge et stærkt brand indefra.

”Der har været et godt benarbejde, der nu bærer frugt. Vi har virkelig knoklet, og nu begynder det at blive lidt nemmere, fordi vi har opnået en vis kendskabsgrad. Det er et bevidst fravalg, at vi ikke har en investor med ombord, og det har betydet, at vi har skullet tjene penge, før vi kunne bruge dem,” tilføjer hun.

Det må gerne være ’over the top’

Hos Hunkøn handler virksomheden om meget mere end at tjene penge. Brandet er sat i verden for at sprede glæde. Det skal være sjovt og legende, og der skal være plads til store armbevægelser.

”Vi vil skabe glæde hos vores kunder, og det er en vigtig værdi for os. Derfor er vi også opmærksomme på, at vores forhandlere skal være et godt match. Butikkerne skal forstå vores koncept, for er de ikke fortrolige med universet, er det svært at formidle videre,” siger Trine Keseric og fortsætter:

”Det må gerne være sjov og ballade og ’over the top’. Derudover er vi stærke på at lave gode pasformer, der passer til alle kropstyper – og til alle dem, der vil have kulør.”

Til spørgsmålet om, hvor de finder inspiration til deres store kartotek af farverige styles, svarer Anne Skovgaard Schøler:

”Vi har aldrig fulgt trends, men er meget intuitive. Inspiration kan være alting: materialer, stof og farver. Gennem tiden er vi blevet stærkere i vores DNA, og vi går nok lidt mere amok. Vi er blevet vildere og vildere, men vores slutkunder vil gerne have de vilde design fra os.”
Brandet har siden sin opstart fået skabt en loyal kundebase af slutkunder, der har fulgt med dem hele vejen. De får mange tilbagemeldinger om, at deres styles bliver ved med at være en fast del af garderoben, fortæller Anna Skovgaard Schøler.

”Vi er ikke main stream og high fashion. Det, vi laver nu, skal også kunne bruges om fem år og på forskellige måder,” uddyber hun.

En lang holdbarhed på tøjet er én af de ting, Hunkøn gør for at mindske overforbrug og masseproduktion. Derudover producerer brandet kun den mængde styles, som B2B-kunderne har bestilt samt det, de kan sælge i egen B2C-webshop og i deres flagshipstore i København. Ved at lave produktioner, der matcher efterspørgslen, undgår de masseproduktion.

Salgschef skal drive B2B-salg

Som noget nyt har de to stiftere netop ansat deres første salgschef, Karina Broager, som har erfaring fra modebranchen. Hun får ansvaret for B2B-salg og skal opgradere B2B-salgsstrategien, herunder støtte op om agenter, lægge planer for nye markeder og lave en langsigtet strategi. For planen er stadig, at Hunkøn skal vækste på det udenlandske marked.

”Vi er i fuld gang med markedsføring i udlandet, selv om det er et svært tidspunkt på grund af coronapandemien. Men det går fremad i Holland, Belgien og Storbritannien, som er vores tre nye markeder,” slutter Trine Keseric.

 

Foto: Hunkøn