Det asiatiske marked kender navnet: Tobias Birk Nielsen og brandet Iso.Poetism, men i Danmark tog berømmelsen først for alvor fart, da brandet og skaberen bag vandt Zalando Sustainability Award i februar 2022.
Tobias Birk Nielsen er et navn, som måske ikke klinger så bekendt i danske ører. Men i Asien er navnet velkendt, og efter at være løbet med prisen Zalando Sustainability Award i februar 2022 er der også kommet mere at se til på det danske brands hjemmemarked.
Tobias Birk Nielsen dimitterede fra Danmarks Designskole i 2016 med en kollektion, der var så interessant, at den tiltrak sig opmærksomhed fra både danske og internationale butikker og medier – herunder Vogue i Frankrig.
”Til at starte med fandt Tobias meget af sin visuelle identitet i den asiatiske æstetik og fusionerede det med sin baggrund fra avantgarde-modescenen. Men løbende er kollektionerne blevet mere og mere fusioneret med flere strømninger,” fortæller Maria Dissing Christensen, der er Commercial Manager hos Iso.Poetism By Tobias Birk Nielsen, til TØJ Fashion & Business Trends. Hun forklarer videre:
”Vi arbejder meget med tekniske mønstre, egne udviklede materialer og produktionsmetoder, hvilket løfter brandet op i en liga, der kan betegnes som ’luksus-streetwear’, hvorfor brandet er at finde på hylderne i mere end 30 lande ved siden af modens store giganter som Balenciaga, Off White etc. Dermed formår vi også nu at appellere til et bredere publikum, end da brandet havde sin begyndelse.”
Gennem årene har Tobias Birk Nielsen etableret sig som designer med et stærkt brand og en unik visuel identitet. De butikker, som fører det danske brand, finder man primært i Asien, men også i de største europæiske hovedstæder.
”Vi definerer os som et teknisk streetwear brand med en ret stæk og mangfoldig kreativ kultur. Produkterne bliver designet i Danmark og produceret i Italien af de allerbedste italienske og koreanske materialer. Vores kerneværdier er helt klart at producere tøj i en god kvalitet, som kan holde og følge med tidens tendenser,” lyder det fra Maris Døssing Christensen.
Zalando Sustainability Award var en kæmpe gave
Som brand har Iso.Poetism By Tobias Birk Nielsen oplevet en meget organisk vækst, og først for nylig er der i virksomheden blevet taget egentlige skridt i retning af at vækste og skalere op. I den forbindelse har det at vinde Zalando Sustainability Award i februar 2022 været et skridt i den rigtige retning.
”Vi er lige nu vidne til en ny generation, som stiller nye krav om bæredygtighed. Tobias har siden sin studietid været drevet af et designdogme, han kalder ’bricolage’, og det bunder i, at vi skal bruge, hvad vi har til rådighed i stedet for konstant at skabe noget nyt. Vi prøver altid at tage hensyn til, hvordan vi producerer, og hvordan vi kan imødegå de problemer, som modebranchen står overfor,” siger Maria Dissing Christensen.
Som en del af Zalando Sustainability Award skal Tobias Birk Nielsen udvikle en mindre kollektion til Zalandos platform, hvor han og designteamet får stillet et hold eksperter fra Zalandos Sustainability Department til rådighed. Sammen vil de kunne udfordre og eksperimentere endnu mere på metoder, råmaterialer og produktion, hvilket er noget, som Tobias Birk Nielsen og designteamet ser frem til.
”Vi ser altid på, hvilke kvaliteter vi bruger i vores produktion, og vi er nødt til at udfordre branchen med jordens helbred for øje. Det var en kæmpe gave at vinde Zalando Sustainability Award, fordi vi blev bekræftet i, at man som tøjbrand godt kan have bæredygtige ambitioner, uden at alting er beigefarvet og produceret til violinmusik i alperne,” smiler Maria Dissing Christensen.
CIFF er et oplagt udstillingsvindue
For Iso.Poetism By Tobias Birk Nielsen er det noget forholdsvist nyt at være på det skandinaviske marked.
”CIFF skal være med til at etablere os på det skandinaviske marked, så vi får mulighed for at skalere yderligere op i Europa og på sigt også USA. Det publikum, som deltager i modeugen, er hovedsageligt nordeuropæiske indkøbere, som har en interesse i skandinaviske brands. Derfor er CIFF et oplagt udstillingsvindue, hvor vi kan vise, hvem vi er. Vi benytter muligheden til at skabe brand awareness, hvorfor vi både afholder show og laver en større installation på CIFF,” fortæller Maria Dissing Christensen og tilføjer:
”På CIFF vil vi vise de styles, som virkelig definerer brandet, og vi håber, at messen kan være med til at positionere os som det skandinaviske streetwear brand, som man bare skal have i sin butik.”
Til showet, som er en del af modeugens officielle kalender, vil Iso.Poetism By Tobias Birk Nielsen åbne et vindue ind til, hvad fremtiden byder på for brandet.
”Vi glæder os til at vise vol. 2 af vores womenswear på catwalken, da vi gerne vil udfordre den klassiske ide om streetwear og vise, at stilen godt kan have mere feminine træk. Vi er meget ambitiøse i den måde, vi laver shows på. Tobias har en dyb poetisk side, som kommer til udtryk gennem tøjet og konceptet omkring,” lyder det fra Maria Dissing Christensen.