Stifter af La Rouge, Malene Bundgaard Lassen, har næse for, hvad der sælger efter mange år i modebranchen. Hun bruger sine fire døtre, veninder og kunder som smagsdommere, når hun designer tidløse styles. Alt sammen tøj, der appellerer til flere generationer. 

 

 

Midt under corona fik Malene Bundgaard Lassen en idé – en idé til et tøjmærke, som skulle opfylde forbrugernes behov her og nu. Efter 25 år i tekstilbranchen har hun oplevet lidt af hvert. Men intet kom alligevel i nærheden af, hvordan corona ramte og gjorde det svært for en hel branche. Med tanke på alle de butikker, som blev hårdt ramt af nedluk­ninger, slog det hende, at tekstilbranchen på godt og ondt havde kørt i samme rille i årtier, og netop det fik hun lyst til at udfordre: ”Jeg havde haft lyst til at starte mit eget brand i mange år, men under corona blev det klart, at kundernes ønsker og forbrugsmønstre ændrede sig. Derfor prøvede jeg at sætte mig ind i, hvad butikkerne kunne have haft brug for i den situation,” siger Malene, stifter af La Rouge, der selv sidder med indkøb, konstruktion og design.

Målet blev derfor at designe og producere varer, som var så kort tid undervejs som muligt og samtidig designet tidløst.

La Rouge er drevet af en passion for ansvarlig mode og et hjerte, der banker for enkle design, naturlige kvaliteter i en farvepalette, der ikke går af mode – på den måde beholder forbrugeren produktet længe, og butikkerne skal ikke sætte det på udsalg efter en sæson. Vi har sågar en jakke, som har været med i alle kollektioner, og som fortsætter i næste sæson,” forklarer hun og fortsætter: ”Fordi der hos La Rouge er tænkt over naturlige, holdbare kvaliteter og farver, undgår vi det spild, som almindelige modekollektioner fører med sig. Jeg kunne godt være hoppet med på trenden om, at alting skulle være orange og pink, men det er ikke den vej, jeg skal. Jeg er ikke slave af modefarver. Mit fokus er samtidig at være ordentlig og hjælpsom over for leverandører og kunder. Vi arbejder på langsigtede relationer, hvor man hjælper hinanden,” fortæller hun.

En rutschebanetur fra nutid til fremtid

La Rouge tæller lige nu to medarbejdere. Konceptet og brandet har udviklet sig positivt, så det nu er godt og sikkert. Tøjet forhandles i over 60 butikker fordelt over hele landet.

”Produktmæssigt har det været en rutschebanetur, for når man har alle muligheder, så sker der også noget. I begyndelsen lavede jeg mange kjoler, så blev det overtøj, og nu siger tendensen bukser. Nogle gange ville jeg ønske, at der sad en og forsøgte at lave en struktur for mig, men jeg er altså mere følelsestyret end struktureret, og det passer nok meget godt sammen med, at jeg laver det, der er brug for lige nu og her,” siger Malene Bundgaard Lassen og tilføjer: ”Selvom vi har en bred målgruppe, er jeg meget inspireret af ungdommen, og jeg ser på, hvordan de går klædt, fordi de også er følelsesstyrede om end på en anden måde. Og så er de bare spændende at følge. De tendenser, jeg ser hos dem, tager jeg og tvister, så det bliver mere kommercielt. Mange af mine kunder fortæller, at de ikke kan have tøjet fra La Rouge i fred for deres døtre. De låner det hele tiden.”

Sådan er det også i det private for Malene, hvor hendes fire store døtre går i styles fra La Rouge. Den ene datter hjælper også til i virksomheden med blandt andet sociale medier, så kærligheden for mode, familie og søstersolidaritet mikses på fineste vis i La Rouge.

 

Foto: La Rouge