Hos børnetøjsvirksomheden Le Nordic følges funktion og design ad – og produkterne er designet med børn for øje. På ægte vestjysk manér udstråler virksomheden ro, men det betyder ikke, at tingene går langsomt. Det seneste år har Le Nordic nemlig tredoblet medarbejderstaben.   

Helt ude ved den jyske vestkyst – hvor vinden er vild, men stemningen rolig – ligger Le Nordic. Virksomheden holder til i Esbjerg og har tre børnebrands, Pom Pom, Minipop og Petit Piao, der hverken larmer eller støjer i deres udseende. På ægte vestjysk manér udstråler de derimod skandinavisk ro, og det er gennemgående i hele virksomhedens DNA. TØJ har talt med stifter og CEO Jes Laursen om de tre brands, og hvorfor han i 2008 startede sin virksomhed.

”Det er lidt en kliché,” svarer Jes Laursen på spørgs­målet om, hvordan det hele startede. Hans datter skulle have nye hjemmesko, men det var ikke til at opstøve nogle, der – i hans optik – var pæne. Derfor startede han sit eget brand.

”Tanken med Pom Pom var at lave gode sko til små fødder – i god kvalitet og til en pris, hvor alle kan være med. Vi plejer at sige, at vi designer sko til børn, men sælger til mødre,” fortsætter Jes Laursen

En god idé kommer sjældent alene. Heller ikke hos Le Nordic. Derfor kom Minipop til verden i 2012. Brandet består af bambusstrømper- og strømpebukser til børn og opstod, fordi Jes Laursen så et hul i markedet.

”Jeg syntes, der manglede behagelige strømper til børn i god kvalitet og skabt af naturlige materialer. Produkterne er designet med børn for øje, og derfor er de lavet uden syninger og i bambus, der har mange af de samme fordele som uld,” uddyber han.

Le Nordic - Pompom petit piao minipopForbrugerne skal have et unikt produkt

Pom Pom og Minipop kørte videre i nogle år, og i 2019 sluttede Petit Piao – det betyder lille snurretop på portugisisk – sig til porteføljen. Jes Laursen så en mulighed for at lancere et børnetøjsbrand, hvor både kvalitet, udseende og salgspris gik op i en højere enhed og på den måde give forbrugerne et godt produkt.

”Forbrugerne skal have det unikke, og det giver vi dem med Petit Piao. Designet er ’less is more’, og med håndmalede akvarelprint fra en kunstner – som vi har arbejdet sammen med siden begyndelse af Petit Piao – er hver kollektion sin egen. Vi har fokus på, at det ikke må ’gå af mode’ og kan bruges igen og igen. Og så skal det vigtigst af alt være funktionelt, men pænt. For eksempel skal det være nemt at få over hovedet på børnene,” fortæller han.

Derudover bliver Petit Piao kun produceret i den mængde, der er bestilt fra forhandlerne. På den måde undgår Le Nordic overproduktion.

 

Indtager nye markeder i ”fornuftigt tempo”

Den skandinaviske og minimalistiske stil er omdrejningspunktet for alle tre brands, og funktion og design følges ad. Samhørigheden gør, at de fleste af Le Nordics forhandlere fører både Pom Pom, Minipop og Petit Piao. Hovedmarkedet er stadig Danmark, hvor de tre brands efterhånden er godt etableret. Men også udlandet er tiltrukket af Le Nordics portefølje, især Europa og Fjernøsten, hvor sidstnævnte generelt har en stor interesse i dansk mode, påpeger Jes Laursen. I Europa er Norge, Tyskland og Benelux-landene, Belgien, Holland og Luxembourg, de største markeder, men virksomheden er altid åbne over for nye muligheder.

”Vi holder øje med nye markeder og satser på dem, hvis det passer ind i vores strategi. Det skal gøres i et fornuftigt tempo,” siger han.

Selvom Le Nordic ikke forhaster sig med at indtage nye markeder, er der alligevel fart på. Det seneste år har virksomheden tredoblet deres medarbejderstab, men det har ikke ændret på, at der i Le Nordic er en bundsolid jysk mentalitet, hvor alle medarbejdere har en stemme. Derfor blev efteråret 2021 brugt på at snakke visioner, strategier og ikke mindst drømme for de tre brands, som bliver ført ud i livet i den nærmeste fremtid.

 

Foto: Petit Piao