Kamilla Byriel er stifter og CEO hos Lollys Laundry, der er en succeshistorie på flere parametre på 17. år. Men det københavnske modebrand var ved at lukke allerede efter tre år, hvor hun ramlede ind i både finanskrisen og personlige kriser. Modgangen har lært hende at se muligheder, uanset hvilken situation hun står i.

 

Kamilla Byriel har været en del af den danske modebranche igennem det meste af sit liv og har en fortid hos både Stella Nova og Bruuns Bazaar, inden hun i 2007 startede Lollys Laundry. Med en sikker designkurs, gode relationer i branchen og en evne til at spotte trends alle steder var grundstenene til Lollys Laundry lagt. Efter et til to år, var der ikke flere penge tilbage, og kriserne stod i kø. Først ramte finanskrisen for alvor, så blev hun skilt og flyttede alene med sine tre små børn, og kort tid efter døde Kamilla Byriels mor.

På kontoret i et baghus på Østerbro sad de to tilbage. Resten var blevet afskediget. Kamilla Byriel måtte tilbage til selv at designe igen:

”Det var pressede tider på alle måder, men jeg tog arbejdshandskerne på. Heldigvis havde jeg opbygget en goodwill hos kunderne igennem tiden, så da jeg kom med et nyt brand og præsenterede de nye kollektioner, betalte de up front. Jeg overlevede derfor på mine gode relationer, og det viser tydeligt, at man skal behandle folk godt – både når det går op og ned,” fortæller Kamilla Byriel og fortsætter:

”Lollys Laundry er en succeshistorie – jeg har ingen investorer og har altid klaret mig selv. Jeg har i dag 30 dedikerede med­arbejdere. Jeg følger mit hjerte, og jeg interesserer mig dybest set ikke for tallene. Men det hænger selvfølgelig sammen, for jeg tror på, at alt du giver kærlighed, vokser. Og det er tilfældet med Lollys.”

I dag designer Kamilla Byriel fortsat de cirka 600 styles om året, og hun gør det med et positivt sind. Tøjet skal nemlig afspejle glæde. Hendes iver for detaljer, mønstre, materialer og al det visuelle er allestedsnærværende. Hun er født med en grundkærlighed til det kreative tilsat ”20 procent skævhed,” som hun selv formulerer det.

 

Bæredygtigt mindset

Kamilla Byriel er opvokset hos sin far i 1970’erne, der boede i et spartansk hjem med enkelte møbelklassikere. Hun blev opdraget bæredygtigt og med en strategi om, at man aldrig smider noget ud. Derfor fik hun heller aldrig nyt tøj:

”Den tilgang gjorde mig kreativ. Jeg blev god til at se mulighederne i genbrugstøj. Jeg klippede og klistrede det om, indtil jeg også blev én af de smarte. Jeg kan få alt ud af ingenting, og ting behøver ikke at koste meget for at kunne fungere og blive godt,” siger Kamilla Byriel. Samme mindset har hun taget med ind i virksomheden. Lollys Laundry holder til i samme baggårdslokale som for 17 år siden, og de første 12 år købte hun ikke ét nyt skrivebord, men fandt dem løbende på Den Blå Avis. Lollys-butikkerne i Aarhus og København er også sat i stand med genbrugsfund, der både taler ind i Kamilla Byriels sparegen og hendes filosofi om at få ting til at lykkes ud af ingenting.

I takt med Lollys Laundrys internationale medvind og succesen på det danske marked blev der travlt på kontoret på Østerbro. Flere arbejdsområder kom ud af huset, og der blev brugt mange penge på alt fra markedsføring til it-systemer. Men det er der blevet sat en stopklods for:

”Det har altid været sværest for Lollys Laundry, når tingene kom ud af vores hænder. I dag har vi alle kompetencerne inhouse i form af dygtige kollegaer. Lollys er et lille købmandskab, der er blevet utroligt stort. Men vi styrer tingene selv, og jeg er med ind over det meste,” forklarer CEO’en.

Sidste år investerede hun blandt andet i det tyske marked, hvor de har åbnet egne kontorer samt showrooms i Düsseldorf og München. Lollys Laundry er gået 20 procent over deres forventede omsætning på nuværende tidspunkt. Det har givet blod på tanden, og derfor satser de også på nye markeder i Australien, New Zealand og Frankrig med distributører og agenter. ”Lollys er alt i alt en stor lykkerus for mig. Vi er et lille, solidt firma, hvor vi har det godt. Vi er ansvarlige i vores DNA – både internt, overfor vores samarbejdspartnere, leverandører, kunder og i forhold til velgørenhed,” fortæller Kamilla Byriel.

Hun har prøvet lidt af hvert. Hun har både siddet i den store villa i Nordsjælland og haft den dyre bil – og hun har stået alene med børnene uden penge. Men Kamilla Byriel vil hellere leve på en sten, hvis hun bare kan lave dét, hun brænder for: Det kreative, at designe noget andre efterspørger og få meget ud af meget lidt:
”Dét jeg har lært om livet, har jeg lært af mine kriser – både de arbejdsmæssige og personlige. Men jeg ved, at ting kan lykkes – hvor der er vilje, er der vej. Jeg gør det med hjertet og putter energi og kærlighed i det hele,” slutter Kamilla Byriel.