Forestil dig en hverdag, hvor du færdes lige så meget i virtuelle rum som i den virkelige verden. Lyder det skørt, og som noget der ligger mange år ud i fremtiden? Så tager du fejl. 

Facebook proklamerede tilbage i efteråret 2021, at de ønsker at skabe et nyt online­univers – et såkaldt ’metaverse’. Metaverse står for den fremtidige iteration af inter­nettet, hvor du inviteres ind i en 3D-verden fremfor at opleve det som den flade skærm, du er vant til nu. Måske bliver det det nye sted, hvor du i fremtiden vil mødes med dine venner, shopper og går til koncerter og events? Stifter af Facebook og Metaverse, Mark Zuckerberg, har udtrykt, at formålet med det nye Metaverse er at få den virtuelle verden til at smelte sammen med den fysiske verden. Det er ‘the power to express ourselves in a new way’.

Det går rigtig stærkt inden for udviklingen af digitale oplevelser, og samtidig giver det også lidt et pres for at følge med. Covid-19 har uden tvivl givet hele tech-industrien et kæmpe boost. Microsoft arbejder også på deres version af et metaverse, hvor artificial intelligence og augmented reality smelter sammen med den virkelige verden. Så noget tyder på, at vi i fremtiden vil være at finde både i ’skyen’ og i den virkelige verden. Og så er spørgsmålet bare, hvilken af disse verdener der kommer til at dominere mest i fremtiden?

Work smarter

For nogle kan det være lidt af en stressfaktor, at teknologien udvikler sig i en hastighed, der til tider kan være svær at følge med i. Hvad er hot og relevant for den hverdag og den branche, som du befinder dig i, og hvilke trends ligger så langt ud i fremtiden, at det ikke behøver at tage dit fokus lige nu? Der findes ikke et entydigt svar på dette, men en ting er sikkert, hvis du spørger mig: Det er vigtigt at turde tænke sin forretning ind i nye sammenhænge. På den måde forbliver man relevant for både kunder og fremtidige samarbejdspartnere. Så gør dig allerede nu nogle overvejelser om, hvordan du som virksomhed kan drage nytte af de nye digitale muligheder. For mig at se gemmer metaverse på uanede muligheder. Her er nogle af dem, der allerede bliver anvendt i dag:

 

 

1/ Produktfremvisning inden for byggeri- og håndværksfaget 

Virksomheden Khora har specialiseret sig i at udvikle indhold til VR og AR. De har blandt andet produceret en virtuel tour for Carlsberg Byen i forbindelse med deres store byggeprojekt af 3.100 boliger. Her kan du via VR komme ind i lejlighederne, gå rundt og fornemme de forskellige rum og ændre på skabs­lågerne i køkkenet alt efter, hvilken farve du vil have. En smart og effektiv måde, der sparer tid, så man ikke skal booke fysiske fremvisninger, og sam­tidig giver det kunden en helt unik oplevelse.

 

 

2/ Onboarding af nye medarbejdere og træning i virksomhederne 

Dette giver mulighed for nye medarbejdere at få hands-on erfaring med det samme, uden at det har nogen fatal konsekvens. Grundfos bruger det allerede meget til at træne deres medarbejdere i nye maskiner og teknologier.

 

 

3/ Indkøb 

Især inden for detailbranchen, hvor man har været vant til at rejse østpå og se og føle på produkterne, er man også begyndt at anvende VR, når man skal købe nye varer. Når varerne på et tidspunkt starter med at blive produceret som en digital vare, vil det gøre det endnu lettere at vurdere produkterne, og dermed spares der igen penge på flyrejser og andre ressourcekrævende aktiviteter.

 

 

4/ Et virtuelt showroom, hvor du kan præsentere dine produkter  

Lokaleleje, inventar og meget mere kan spares, og der vil være budget til at udvikle en fantastisk brugeroplevelse i smukke virtuelle omgivelser. Virk­somheden NÜ, som designer modetøj, har i januar 2021 skabt et virtuelt rum, der er lige så flot som deres fysiske butikker. Her kan de invitere deres 1.000 forhandlere, som er fordelt over 22 lande, indenfor til en ny og anderledes præsentation af deres produkter. Det åbner op for nye måder at interagere med brandet på, hvor man samtidig differentierer sig fra konkurrenterne, og igen sparer man en masse rejsetid.

 

Dette er blot et udpluk af nogle af de mange muligheder, som virksomheder allerede benytter sig af i dag, og som metaverset vil kunne understøtte endnu bedre i frem-tiden. De 3 universer ’Horizon Home’, ’World’ og ’Workplace’ er stadig under betatest, så der sker hele tiden opdateringer og forbedringer.

D2A – Direct-to-Avatar

Salg af skins og digitale dragter er i massiv stigende vækst. Det er en helt ny måde for blandt andet retailbranchen at sælge produkter på, og det er et ekstremt vigtigt sted at være synlig, hvis man ønsker at være med, hvor det sker. De store modebrands som Balenciaga, Gucci og Ralph Lauren har stor succes med at sælge deres D2A digitale kollektioner, som ofte er limited editions. Du vil ikke nøjes med den påklædning, som din avatar ’fødes’ med, men ønsker også at vise din personlighed gennem det tøj, du har på, når du færdes i den virtuelle verden. Så der går ikke længe, før din morgen­rutine også indebærer valg af skins til din avatar, præcis som du vælger, hvilken bluse du ønsker at tage på i den virkelige verden. Ifølge Kerry Murphy, som er founder af det digitale modehus The Fabricant, vil folk med tiden begynde at se værdien i digitale genstande. De vil prioritere at have en digital modegarderobe fyldt med en masse digitale genstande, og den fysiske garderobe vil være mere begrænset.

Det betyder, at din digitale tilstedeværelse i fremtiden vil smelte sammen til én profil, således at det virtuelle skin, du køber, kan bruges på alle dine digitale profiler som for eksempel Instagram og Snapchat – privat som arbejdsrelateret. Du vil derved identificere dig mere og mere med din digitale tvilling og bruge tid på at pleje og passe den, ligesom du gør med den fysiske version af dig selv. Og dette vil kun blive forstærket, når din avatar bliver en Meta Human. Hvis du endnu ikke er stødt på begrebet Meta Human, så er det også på tide, at du får øjnene op for dette. Meta Human ligner til forveksling et rigtigt menneske, men det er en udvidet version af en avatar, hvor det stort set er umuligt at spotte forskellen mellem et rigtigt menneske og et Meta Human. Når der på et tidspunkt udvikles en app eller et andet digitalt tool til at scanne detaljer fra en fysisk person, så det afspejles i en digital profil, så kommer det til at gå endnu hurtigere, og flere og flere vil finde det relevant at træde ind i det nye metaverse. Og så er det her, at mange virksomheder igen kan høste frugten af de kommercielle muligheder, der vil dukke op, når vi kan være til stede og fuldstændig ligne den person, som vi i virkeligheden er.

 

Barrierer og udfordringer

Inden for de næste tre til fem år vil mange begynde at forstå mulighederne i metaverset og den nye virtuelle verden. Jeg tror på, at det vil gå hurtigere, end da folk skiftede Nokia- mobilen ud med en smartphone.

 

 

Menneskets bedste ven er mobilen. Vi lever gennem skærmen, føler os nøgne, hvis vi kommer afsted uden vores tro følgesvend, og den gør os i stand til hele tiden at være opdateret både privat og jobmæssigt. Men fremfor at sidde bag denne skærm og være tilskuer, hvorfor så ikke hoppe ind i den virtuelle verden og være med?

For Millennials og Generation Z, som er opvokset med wi-fi, Netflix og Mobilepay, er digitalisering og nye virtuelle universer ikke en trussel eller noget, de frygter. Tværtimod er det en naturlig udvikling, at den fysiske verden smelter sammen med den virtuelle. De vil se verden gennem hologrammer, augmented reality og hele tiden være nysgerrige og opsøgende efter den næste megatrend. Deres tilgang til at løse opgaver vil være med et agilt mindset, idet de vil besidde en naturlig nysgerrighed for at arbejde med digitale platforme og sammensætte de rigtige kompetencer og teams, så opgaven løses bedst muligt. Husk på, at det er dem, vi skal ansætte om fem til ti år, og det er derfor vigtigt at sikre, at vi følger udviklingen og er mere attraktive end vores konkurrenter. Med reference til filmen ’The Matrix’ så ville mange nok vælge den røde pille, hvor de bliver i den verden, de er i nu, men jeg er sikker på, at flere vil være fristet til at tage den blå pille, hvis de blev spurgt igen om et par år. For hvem vil ikke gerne være en del af den fremtidige verden, hvor alt rykker tættere på, hvor læring og uddannelse ikke nødvendigvis behøver at foregå med næsen begravet i tykke bøger, men mulighed for hands-on træning i VR, og hvor du kan tage til fitness sammen med din gode ven, der bor på den anden side af jorden. Det er præcis det, som metaverset kommer til at åbne op for.

Derfor er mit bedste råd: Vær nysgerrig og åben over for nye teknologiske muligheder som metaverse. Jeg tror på, at både den virkelige og virtuelle verden kommer til at dominere, og dem, der fravælger den virtuelle verden, vil blive sat af og gå glip af en masse muligheder.