Langvarige relationer og det gode håndværk er fundamentet hos Pavement. TØJ har besøgt Pavement og talt med CEO Michael Ørum om at være førstegenerations skomager og kræve ordentlighed i hele værdikæden.

I rå, industrielle lokaler med udsigt over havnen i Aarhus holder Pavement til. Kontor og showroom er samlet i ét plan på første sal, hvor designmøbler og betongulve skaber et enkelt skandinavisk look, der blødes op af grønne planter og stearinlys.

Hos Pavement er de førstegenerations skomagere. Skobrandet blev stiftet i 2010 af Peter Hildebrandt og Michael Ørum – affødt af virksomheden Pier One, der gennem en række år distribuerede forskellige skomærker.

”Vi kommer med friske øjne på skobranchen og er ikke bundet op af historik. Siden 2010 har vi fokuseret 100 procent på Pavement, der er skabt ud fra en vision om at levere en premiumsko til en fornuftig pris produceret i Europa,” fortæller CEO Michael Ørum om motivationen bag brandet.

 

Pavements sko er designet i Danmark, lavet af italiensk læder og gummi og produceret i Portugal og Spanien. En opskrift på succes, der har været grundlaget fra starten:

”Vi producerer efter efterspørgsel og har tre til fire ugers produktionstid. Vi ruller hele tiden med vores bestsellers, men ellers udnytter vi fordelen ved at have vores produktion tæt på, hvor vi kan tilbyde en helt anden hastighed end eksempelvis sko produceret i Kina,” fortæller Michael Ørum.

Pavement har 400 forhandlere fordelt udover Danmark, Sverige, Norge og Finland. Skoene forhandles primært i modebutikker, men findes også hos danske og skandinaviske stormagasiner og kæder som Salling, Magasin, Åhléns og Stockmann.

For Michael Ørum er mange af forhandleren faste kunder, der har været med fra starten:
”Jeg kommer fra Struer, hvor man holder, hvad man lover. Det betyder også, at vi ikke annullerede nogen ordrer under corona, vi betalte alle vores regninger til leverandører osv. Vi forsøgte på bedste vis at hjælpe de forhandlere, der var pressede. Den tilgang gør, at vi har handlet stabilt med mange kunder i mange år. Det gør mig stolt, for det viser den ordentlighed, som betyder meget for mig.”

På samme måde kommer direktørens ordentlighed til udtryk, når samtalen falder på de portugisiske og spanske leverandører. For det er ikke bare leverandører – de er blevet som en slags familie, som spiller hinanden gode. Det er ofte anden eller tredje generationsfabrikker, hvor de kender hinandens børn og familier:
”Min ene producent sagde stolt til mig, at jeg var hans største kunde. Og så svarede jeg ham, at jeg også gerne vil være hans bedste kunde. Det handler netop om de langvarige relationer og samarbejder – og på den måde handler det ikke om størrelsen,” forklarer Michael Ørum.

Æstetik og funktionalitet

I showroomet i Balticagade i Aarhus fylder især damesko – fra ballerina, espadrillers, sandaler, støvler til sko på hæl. På det ene podie står herresko, som Pavement introducerede på markedet lige inden corona. De ville lave samme kvalitetssko til mænd, som de gør til kvinder – stilen skulle dog være knapt så klassisk, som man kender det fra traditionelle herresko. Et par lædersneakers udgør bestselleren til det mandlige publikum, hvor der er kræset ekstra for detaljerne.

Michael Ørum viser glædeligt kollektionerne frem, og det flyver med tekniske begreber og nørdede produktionsformer. Fagligheden er høj – på en måde hvor det næsten gnistrer i øjnene på direktøren, når han forklarer om håndværket bag at lave en hæl på en sko, at al deres læder er Leather Working Group-certificeret, eller om hvordan de specialudvikler særlige såler lavet af 20-25 procent genbrugsgummi. Han pointerer i samme sætning, at det er svært at komme højere op i procenter uden at miste holdbarheden. Fra nørdet teknik til missionen med Pavement – det handler alt sammen om både æstetik, kvalitet og relationer:

”Alle vores sko er lavet med grundtanken om det gode håndværk og en forkærlighed til kvalitetsmaterialer. Vi værner om vores produktion på familieejede spanske og portugisiske fabrikker og satser på relationer med gensidig respekt, der kan vare mange år frem – fra vores produktion til vores forhandlere,” slutter Michael Ørum.