Kreativ direktør, David Andersson Sahlin, har samlet inspiration og viden fra hele verden, og smeltet det sammen til Rue de Tokyo. Brandet sigter efter at levere kvalitet – ikke kun i form af tøj, men også som en livsstil.

 

I 2016 startede David Andersson Sahlin brandet Rue de Tokyo som et skandinavisk luksusmærke med en vision om at skabe tøj af verdens fineste materialer og med inspiration fra både Frankrig og Japan. David har håndplukket det bedste fra hele verden: Han har nørdet teknikker og håndværk hos nogle af de bedste i Paris, lært om godt købmandskab og produktion hos Tiger of Sweden i Sverige og bruger metervarer fra Japan og Frankrig. Selv er han født i Sverige, har en rumænsk kæreste, har venner fra hele verden og er bosat i København.

Navnet Rue de Tokyo er inspireret af David og hans japanske ven, Yui Shomen, der udviklede tekstiler sammen under deres ophold i Paris. David begyndte at designe t-shirts lavet af japansk jersey i den første kollektion fra AW 17. Han ville lave verdens bedste t-shirt. Den positive feedback fra markedet motive­rede ham til at fortsætte, og to år senere lancerede han Rue de Tokyos fulde kollektioner til både mænd og kvinder, der blandt andet bød på t-shirts, loungewear, strikvarer, overtøj og så videre. Den største udfordring for David var at tage springet og starte sit eget:

”Jeg har lanceret en masse brands og produkter gennem tiden, men jeg har aldrig prøvet at drive en virksomhed. Jeg forlod et godt job som produktionsdirektør for en række større brands for at udfordre mine kreative evner. Jeg flyttede derfor til København og startede Rue de Tokyo, hvor jeg især blev inspireret af det kreative miljø. Jeg har personligt lært meget siden. Jeg er jo ikke uddannet designer, men jeg har studeret indkøb. Og nu er jeg kreativ direktør. Det personlige aftryk er vigtigt for mig. Jeg tager alle billeder til kampagnerne selv, og jeg har blandt andet brugt min far som model i hans hus i Sverige.”

 

Mere end blot tøj

Rue de Tokyo handler om mere end blot tøj for David. Han vil skabe produkter af høj kvalitet, der giver glæde både nu og i fremtiden:

”Det er afgørende for mig, at folk kan bruge tøjet i mange år. Det er vigtigt at bruge økologisk bomuld, men det er lige så vigtigt, at produkterne har en lang holdbarhed. Derfor er designet tidløst og af materialer i høj kvalitet, så tøjet kan sælges videre og bruges flere gange af forskellige personer. Men det kan være svært, når man skal skabe nye produkter hele tiden – for de gamle styles bliver jo ikke dårligere, og hvorfor skal de ned i pris? Rue de Tokyos styles skifter ikke værdi, bare fordi skjorten fra foråret ikke er hvid, men nu er lyseblå. De er lavet på samme produktionssted til samme pris. Det betyder helt konkret, at Rue de Tokyo ikke forhandles hos for eksempel Magasin og Boozt, fordi varerne for hurtigt ryger på udsalg.”

Rue de Tokyo har for nylig fået en ny designer ombord, som hedder Julie Lous. Hun arbejder blandt andet med deadstock og nummerer er de forskellige styles, som tilfører en ekstra værdi for kunden. I butikker som Illum kan man derfor se, at der for eksempel hænger seks skjorter ud af i alt 22 skjorter fra Rue de Tokyo.

”Jeg har samlet viden fra alle de steder, jeg har arbejdet i verden. Det har jeg brugt i min vision om at lave kvalitetstøj med lang levetid. Det er egentlig nemt nok at skabe et produkt i luksuskvalitet – så går du bare til den bedste leverandør. Men det bliver for dyrt. At finde den gyldne middelvej har jeg lært meget af hos Tiger of Sweden. Derfor har vi også Rue de Tokyos produktion i både Rumænien og Portugal. Vi har et meget tæt samarbejde med vores produktion i de forskellige lande, og vi får vores ting produceret i de lande, der er bedst til de forskellige produktgrupper. Fokus er ofte på metervaren, men vi ønsker også fokus på i hvilket land, det er produceret. Derfor har jeg fotograferet hele vores pre spring-kollektion på vores produktionssted i Rumænien. Det er tredje generation i familien, der dri­ver den i dag, og de var stolte over, at vi tog billederne dernede. Vi vil gerne knytte vores historie tættere sammen, for vi er også stolte af dem,” fortæller David.

For at udvide sortimentet lancerede Rue de Tokyo i efteråret 2021 underbrandet Rue de Tokyo Maison, som har fokus på tilbehør som sengetøj og nattøj. De sælger det i dag i designbutikker som Stilleben i
København. I fremtiden ser David, hvordan Rue de Tokyo kan fortsætte med at udvikle sig som et brand, der er inkluderende og rummer en masse forskelligt: ”Jeg ser Rue de Tokyo som en gade fyldt med inspiration. Det kan være alt fra en bager til et galleri eller keramik. Navnet er en åben mulighed for at kunne skabe og folde universet ud, hvor mange forskellige produkter og oplevelser kan passe ind.”

 

Foto: Rue de Tokyo