Frederikke Antonie Schmidt
Stifter og kreativ direktør hos Roccamore

Overordnet set er digital udvikling og bæredygtighed stadig de største udfordringer og muligheder i branchen – også i 2025. Digital udvikling handler om AI, hvor specielt SMV’er virkelig har mulighed for at komme langt med få ressourcer. Tør man at dykke ned i AI’s muligheder, kan det være en vigtig driver for virksomhedens vækst. Bæredygtighed er et større og vanskeligere bæst at tackle, specielt i produktionsvirksomheder, hvor der i 2025 bliver krævet, at virksomhederne har (endnu) bedre styr på deres værdikæde og aftryk. Der går ikke længe, før loven om produktpas til alle produkter træder i kræft, men mange virksomheder er endnu ikke startet på at samle data på deres produkter og har ikke godt nok styr på deres værdikæde. Det bliver en udfordring for dem, til gengæld er der kæmpe muligheder i at komme først på agendaen.

Jeg tror, at de temaer, der vil sætte sit aftryk på 2025 er, at forbrugerne bliver mere polariserede. Mens Temu-trenden vil vokse, kommer der også mere og mere fokus på ikke at købe nyt. Anti­shopping-trenden, der er født ud af en ’No-Buy Pledge’, er startet på TikTok og vil vokse sig større og stærkere i 2025. Denne type forbruger har fået tingsforstoppelse og sætter i højere grad en ære i at bruge sine produkter i længere tid. Køber de nyt, gør de det på preloved-markedet, der også er et marked i vækst.

Forbrugerne vil stadig holde på pengene i 2025 af den ene eller anden årsag. Så virksomhederne bør fortsat skære deres udgifter, så skarpt de kan, og investere så vidt muligt for egne penge. Gæld er dyrere end tidligere, og det er ikke længere sejt at vækste for vækstens skyld. Vi vil have bæredygtige virksomheder, der har en strategi for people, planet og purpose.

For to år siden blev Roccamore det første brand i verden til at have Cradle-to-Cradle-certificeret højhælede sko. Vi åbnede vores værdikæde, gjorde den transparent og lancerede et samarbejde med Spoor, hvor man via en QR-kode i vores endelige produkter, kan følge skoens rejse hele vejen tilbage til den enkelte ko på marken – danske køer vel at mærke. Det koncept bygger vi videre på og planlægger at lancere et produktpas til vores sko i 2025. I januar åbner vi desuden ’Roccamore ReLoved’, hvor vi køber brugte produkter i god stand tilbage fra kunden. Vi håber også, det bliver året, hvor vi får bygget resell-information ind i skoenes QR-koder, så man i fremtiden vil kunne se skoens salgsrejse, datainfo med videre digitalt.