Med eksport til 23 lande er By Basics en succesfuld forretning, der arbejder på flere parametre for at skabe en virksomhed uden overforbrug og spild. Samtidig er ejerne lykkedes med et fleksibelt setup for deres kunder, hvor fokus er at sælge med omtanke.

Et dedikeret team er samlet om bordet, da TØJs udsendte er til interview hos By Basics. De to ægte­par, der står bag virksomheden, supplerer hinandens sætninger. Snakken falder hurtigt på kunderne, som de kalder samarbejdspartnere. Hos By Basics gør de sig umage i både relationer, i udviklingen af deres produkter, og i hele måden de driver virksomheden på.

By Basics, der blev etableret i december 2015, er resultatet af fælles bestræbelser fra fire nøgle­personer, som i dag udgør ejerkredsen: Klaus Bøie Christiansen er virksomhedens CEO med ansvar for indkøb, produktion og salg, mens Peter Grensteen, COO, styrer administration og salg. Anne Dorte Thøger, virksomhedens CDO, er hjernen bag tøjdesignet og produktudviklingen, og som CMO er Gitte Borup ansvarlig for marketing. By Basics er en succesfuld eksportforretning i rivende udvikling med over 700 kunder fordelt ud over 23 lande, hvoraf 18 er kernemarkeder. En succes, som blandt andet kan tilskrives deres forretningsmodel.

By Basics er bygget på ’made to order’-tanke­gangen, hvor virksomheden kun sætter det solgte antal produkter i produktion. Lige netop den tilgang gør brandet til en unik spiller i branchen: ”Vores produktion er med omtanke for både miljøet og vores kunder. ’Made to order’-tilgangen har den betydning, at hverken vi eller vores samarbejdspartnere står med et stort restlager af produkter, som ikke er blevet solgt. Vi producerer kun det, vores kunder mener, de kan sælge,” siger Klaus Bøie Christiansen.

By Basics tilbyder samtidig sine kunder hurtig levering på mellem tre til fem uger fra bestilling af produkter, der produceres på egen systue i Polen. Et stigende antal kunder benytter sig af den mulighed, fortæller Peter Grensteen: ”Vi har flere kunder i de nordiske lande, som enten en gang i ugen eller et par gange i måneden gør status over salget af By Basics-produkter, hvorefter de lægger en ny ordre hos os. På den måde undgår de at ende med et restlager, men samtidig har de hele tiden nok styles i butikken fra uge til uge.”

 

 

”Vi laver tøj, man bliver afhængig af”

By Basics er bygget op om en permanent slow­fashion-kollektion i ganske få basiskvaliteter – til gengæld tilbydes hver style i et væld af farver. Til hver sæson tilføjes et begrænset antal style- og farvenyheder, og de mindst sælgende styles og farver udgår. Kvaliteterne, der arbejdes med på systuen i Polen, består af vasket mulesingfri merino­uld, økologisk bomuld og bambus strikket i Ikast.
”På vores systue bliver hver style i merinould håndklippet ud fra kraftige papmønstre, som genbruges gang på gang og dermed giver et markant mindre papirforbrug. Rester og fraklip fra merinould og bomuld bruges til tilbehør eller vores Petit by Basics-børnestyles. Det, der er for småt, bruges til recycling og bliver til nye garner,” forklarer Gitte Borup.

Som noget nyt tilbyder brandet nu også deres kunder at få del i de rå fraklip fra merinoulden i form af et ’arty mending repair kit.’ Kunderne kan vælge præcis den farve, de ønsker, fra et farveudbud på cirka 70 farver – helt på samme måde som de vælger farve på alle de styles, de tilbyder i merinoulden: ”Med repair-kittet følger broderinål og -garn, som man kan bruge til reparation eller dekorering af tøjet og derved personalisere det og forlænge holdbarheden og brugen af det,” fortæller Anne Dorte Thøger.

I 2019 køber By Basics deres egen fabrik i Polen, og siden er de gået fra 17 til 54 ansatte med den tidligere fabriksejer som medejer. Sammen har de skabt en systue med høje krav til kvalitet og leveringssikkerhed. At købe fabrikken er endnu ét valg, ejerne bag træffer, ud fra en ambition om hele tiden at forbedre sig. Helt konkret er de blandt andet lykkedes med en meget lav andensorteringsprocent, og så har de forædlet deres produkt: ”Vi udvikler og arbejder med få råvarer, der passer ind i vores mindset. Vi designer og producerer med fokus på komfort og kvalitet og afsøger hele tiden nye muligheder inden for vores felt. Og så laver vi tøj, man bliver afhængig af,” siger Anne Dorte Thøger med et smil. Brandet har siden 2015 holdt fast i at have ’made to order’ som en hjørnesten i sit koncept. I deres kommunikation opfordrer By Basics også kunderne til kun at købe det, de har brug for og tror på, til deres butik: ”Rent lavpraktisk kan kunderne bestille varer 24/7 året rundt via vores B2B-platform. Ud over at passe på miljøet med mindst muligt overforbrug er konceptet med til at reducere kundens lagerbinding og risiko for at købe styles, som ikke bliver solgt. ’Made to order’ er på den måde central for hele værdikæden,” slutter Peter Grensteen.