Wood Wood gik konkurs i slutningen af marts, og den 3. april købte DK Company aktiviteterne i Carrington ApS, som er selskabet bag Wood Wood. TØJ har interviewet Morten Dybdahl, brand director for Wood Wood, om processen efter opkøbet: ”Vi er lykkedes godt og er kommet langt på kort tid, men det har ikke været smertefrit.”

 

Modebranchen har gennem de sidste par år ivrigt fulgt med i mediernes historier om Wood Wood, der senest har været ejet af Lundø-familien. Nu er et nyt kapitel ved at blive skrevet med DK Company som ejer. Morten Dybdahl, der også har ansvaret for Matinique, blev samtidig udpeget som Brand Director for Wood Wood. Det korte svar på, hvordan den første periode har været efter opkøbet er ”enorm travl,” og det er der flere grunde til:

”Vi ved fra tidligere opkøb, at den første tid er yderst vigtig, men den er også rodet og utrolig travl. Det er afgørende, at grundstenene bliver lagt rigtigt, så vi hurtigt kan bygge videre på dem. Fra den ene dag til den anden modtog vi nye kollegaer, der skulle ombord på DK Company-skibet, og lige så hurtigt skulle vi have kontakt til eksisterende leverandører for at skabe sikkerhed om fremtidige samarbejder,” fortæller Morten Dybdahl og fortsætter:

”Netop fordi der har været tumult omkring brandet, skulle vi meget hurtigt fortælle kunderne, hvad det konkret betyder for dem, at DK Company har over­taget Wood Wood. Vi kontaktede dem én for én. Vi oplevede, at mange af butikkerne var rigtig glade for at sælge tøjet, men de havde brug for vished, om de reelt kunne få de ordrer, de havde placeret hos Wood Wood. Generelt har vi mødt mange positive tilkendegivelser og interesse for, hvordan vi kommer videre sammen.”
Koncernen overtog en håndfuld medarbejdere, som fulgte med købet. Sidenhen er der kommet flere til teamet, og de har netop ansat nye kollegaer i stillingerne som Sourcing Manager og Head of Design. De får mange uopfordrede ansøgninger til jobs hos Wood Wood, som blandt andet understreger mærkets markante brandværdi. For DK Company er Wood Wood generelt et stærkt brand at bygge videre på og gøre rentabel igen:

”Wood Wood er et ikonisk, dansk brand, der er design­drevet og har været en del af markedet i mange år. Alene dét vidner om, at der er et stærkt DNA og historie. De har dog oplevet en udfordrende periode, hvor de blandt andet har skåret meget af distributionsnetværket fra og fokuseret mindre på de nære ting. Derfor er visionen for os at skabe en større internationalisering. DK Company sælger til sælger til mere end 40 lande samlet set, så vi har mulighed for at få bredt Wood Wood ud,” fortæller Morten Dybdahl.

Teamet bag Wood Wood har gennem de sidste måneder arbejdet hårdt for at få brandet godt ud over Danmarks grænser. De har skruet op for sælgerstyrken og har allerede etableret et distributionsnetværk i 8-10 lande. Deres strategi er, ifølge branddirektøren, simpel: De vil forædle produktet, sikre at det har en skarp designprofil og skabe en stærk position i markedet.

”Når det samler sig, skal det nok lykkes at få Wood Wood ud over rampen,” siger den erfarne branddirektør.

Derudover har de haft to måneder til at designe en ny kollektion, som første gang blev vist frem i juni i Paris. Her har de trukket på interne kræfter fra DK Company.

 

Mestre i at eksekvere

DK Company har gennem tiden haft succes med at opkøbe brands, få dem integreret i koncernens store maskinrum, forbedret mangler på rekordfart og kort efter gået i markedet med dem. Hos DK Company giver det nemlig motivation at skabe et fundament for vækst:

”Vi er ikke forhastede i nogle beslutninger, men vi er gode til at eksekvere. Organisationen er gearet til det, og vi ved, vi ret hurtigt skal vende noget rundt. Det er nemmere at hoppe op på løbehjulet, når man har en masse historik i bagagen. Men med så stor en integration med alt fra lager til debitorstyring går nogle ting selvfølgelig lettere end andet. Det har ikke været smertefrit, men vi har et mindset om, at det nok skal gå godt. Samtidig har vi også kigget ind i, hvad Wood Wood er dygtige til, og der er rigtig mange gode ting at bygge videre på,” siger Morten Dybdahl.

Han fremhæver blandt andet, hvordan Wood Wood tidligere har været et fyrtårn i branchen, og han har respekt for at, de er født som et københavnsk streetwearbrand med stor international medvind gennem årene. Derfor er medstifter af Wood Wood, Brian SS Jensen , også en del af det nuværende hold som kreativ chef, og han har været med i hele forløbet siden opkøbet. For DK Company er Brian SS Jensen en vigtig del af den nye rejse, som brandet allerede har påbegyndt.

Intensiv proces: Fra fundament til collabs

Lige nu arbejdes der på højtryk for, at integrationen med Wood Wood kan fuldføres 100 procent. De er ikke helt i mål, da det er en proces, som fortsat kører. Samtidig er de i fuld gang med at sælge Wood Woods main spring-kollektion ind og onboarde nye profiler:

”Vi opererer med, at Wood Wood selvfølgelig skal have en skarp designprofil, men som også kan sælges. Samtidig skal alt det ’nødvendige’ – altså selve infrastrukturen i virksomheden med alt fra it til økonomi – helt på plads. Det er fundamentet for at kunne overleve, og dét er DK Company mestre i. Når den del er helt afsluttet, kan vi bruge al vores kreative energi på at skabe de rigtige kollektioner, lave branding og så videre,” forklarer branddirektøren.

Wood Wood-teamet har også fokus på at få gang i collabs igen, som har været en vigtig del af identiteten for Wood Wood gennem tiden med blandt andet samarbejder med alt fra Disney til Asics. For branddirektøren er selve timingen ikke så vigtig – det er vigtigere at skabe det rigtige collab, der er konceptuelt rigtigt og givtigt for begge parter. For nu handler det om, at de er et sted, hvor der er lagt skinner, og tingene kan udvikle sig fra:

”Der er stor forskel på at drive et designdrevet brand som Wood Wood til DK Companys kommercielle koncern-setup. Men det har vi fået til at lykkes på kort tid. Vi vil forvalte brandet på den rigtige måde, hvor vi lader os inspirere af fortiden, men får det til at række ind i fremtiden. Med DK Companys forretningsmæssige take og Wood Woods historik har vi et fundament, der virkelig kan forløse potentialet for brandet,” slutter Morten Dybdahl.