”Forbrugerne handler stadig rigtig ofte online, men de bruger færre penge,” lyder det fra e-handelsdirektør i Dansk Erhverv, Niels Ralund. Det giver sig til kende i ny analyse, som viser, at der er fald i omsætningen hos mere end halvdelen af de danske netbutikker.
Der skete et sandt boom i nethandlen, da pandemien ramte, de fysiske butikker var lukkede, og vi måtte søge andetssteds for at shoppe. Men før vi går i panik, er der noget vigtigt at huske:
”Analysens resultater passer meget fint på det, jeg hører, når jeg taler med vores medlemmer. Så jeg er faktisk ikke overrasket. Og jeg er heller ikke videre bekymret, for vi skal lige huske, at vi sammenligner med corona-kvartaler, hvor e-handlen jo virkelig buldrede frem,” fortæller Niels Ralund fra Dansk Erhverv i en pressemedelelse.
I den nyeste kvartalsanalyse fra Dansk Erhverv svarer 53 procent af de adspurgte virksomheder, at de oplevede et omsætningsfald i 2. kvartal sammenlignet med samme kvartal sidste år. Analysen viser desuden, at nedgangen rammer bredt i branchen – både store og små samt både rene netbutikker og omni-channel-virksomheder. For flere af virksomhederne betyder det et markant fald – hver femte oplevede således nedgang på mellem 15 og 25 procent, mens 17 procent kunne se omsætningen dykke med mindst 25 procent.
Gucca.dk, der sælger alt fra bøger og legetøj til boliginteriør, er en af de webshops, der mærkede både den store omsætningsstigning under lockdown, men også mærker de nye tendenser.
”Vi har set en tilbagegang i omsætningen i 2. kvartal sammenlignet med samme periode sidste år. Og vi så det samme i 1. kvartal,” fortæller Gucca.dk’s adm. direktør, Chris Vandborg.
Stadig højere end pre-corona
Niels Ralund forklarer, at forbrugerne handler online stort set lige så ofte som under coronakrisen.
”Den faldende omsætning skyldes altså ikke, at forbrugerne vender netbutikkerne ryggen. Det handler primært om den historisk lave forbrugertillid, den tårnhøje inflation og de stigende omkostninger. Forbrugerne handler stadig rigtig ofte online, men de bruger færre penge,” siger Niels Ralund og fortsætter:
”Vækst er selvfølgelig sjovest, men det ville være mere overraskende, hvis den vækst, vi så under corona, bare fortsatte. Sammenligner vi med 2019 tal, så ligger salget stadig højere, og jeg oplever heller ikke, at virksomhederne ikke aner, hvad de skal gøre. Der er en fornemmelse af, at vi vender tilbage til normalen efter en vanvittig tid med vild vækst, og nu skal man så fokusere på at konsolidere sig. Det er nok også en sund øvelse for mange.”
Det er også den tendens, de oplever hos Gucca.dk:
”Vores trafik-tal for andet kvartal har faktisk været ganske fine, og i juni, juli og august havde vi flere besøgende end samme periode sidste år, men konverteringsraten er lavere. Forbrugerne holder altså på pengene,” fortæller Chris Vandborg.
Forventning til fremtiden
I e-handelsanalysen fra Dansk Erhverv bliver virksomhederne også spurgt, hvilke forventninger de har til hele året sammenlignet med 2021. Her stemmer svarerne også overens med tendenserne i analysen: Hver fjerde forventer fremgang, mens mere end halvdelen vurderer, at omsætningen vil være lavere end sidste år.
”Den økonomiske usikkerhed forsvinder ikke lige om hjørnet, så mange forbrugere vil holde på pengene. Det vil påvirke omsætningen. Når det er sagt, så er der sket en vedblivende adfærdsændring i forbindelse med e-handlen under corona, som har løftet onlinesalget. Den vil ikke forsvinde,” lyder det fra Niels Ralund.
Foto: Unsplash