Bosswik er klar til at udvide markedet

Den danske bæltevirksomhed glæder sig over branchens øgede fokus på bæredygtighed og har ambitioner om at nå længere ud på det internationale marked.


Artiklen er bragt i TØJs Fashion Week Edition AW 20/21.


 

Hvordan mener I, at modebilledet har udviklet sig i forhold til accessories?

Modebilledet har i de seneste år haft et fravær af bælter. Det har ikke betydet, at alle er stoppet med at gå med bælter, men udviklingen er forholdsvis konservativ. Nye detaljer og udformninger må være subtile, før forbrugeren vil bære bæltet.

Samtidig fastholder vi hver sæson en væsentlig designudvikling med synlig nyhedsværdi, så vi kontinuerligt kan flytte barren for bæltemode. Derudover er accessories og modebilledet generelt begyndt blive præget af bæredygtighed og ægthed i produkterne. Udviklingen er i tråd med Bosswiks filosofi, så vi hilser det velkomment, at vores tilgang til bælter begynder at blive normen.

 

Hvilke trends ser I inden for accessories lige nu?

Den største trend i øjeblikket må være bæredygtighed, om end vi synes, at det er synd at betegne det som en trend. Det er uden sammenligning det, der er mest i fokus i modebranchen for tiden, men det er noget, vi har taget som en selvfølge i årevis.

 

Foto: Bosswik

 

Hvordan sørger I for, at I som brand følger tidens trends?

Vi bliver ved med at benytte vegetabilsk garvet læder fra europæiske garverier, særligt Italien, hvor der er råvarer lavet af europæiske dyr, der er opdrættet forsvarligt. Ved at holde produktionen i Danmark sørger Bosswik for, at bæltet bliver færdigproduceret, så vi kan stå inde for det. Vi bruger strøm fra vindkraft, og bygningens fjernvarme kommer fra solenergi.

Samtidig er vi ved at omlægge transporten af råvarerne fra lastbil til tog, hvilket reducerer vores CO2-forbrug på transport til cirka en sjettedel af vores tidligere forbrug. Vi overvejer også at yde 20 års garanti på bælterne, så forbrugeren har fokus på, at det ikke bare er et brug-og-smid-væk-produkt, men vi har endnu ikke fundet modellen for håndtering og logistik. Designmæssigt lader vi altid vores specialviden om bælter og produktionsteknik sætte aftryk på nye artikler og de værdier, der tillægges bæltet.

 

Foto: Bosswik

 

Hvilke nyheder har I med i den kommende kollektion?

På herresiden har vi arbejdet med kontraster – både kontrasten mellem et af de mest klassiske bælter, vi har lavet, og et af de mest rå bælter, vi har lavet. For damerne har hovedfokus været en feminin enkelhed, der i et let formsprog lader bæltet fokusere på det gode naturmateriale i remmen. Spænderne anskues mere som et smykke, og derfor fås de i både guld og sølv.

 

Hvilke planer har I for brandet i fremtiden?

Bosswik skal fortsætte sin integritet i kvalitet og design, men på en større skala. Vi skal nå flere mennesker uden for Danmarks grænser og presse markedet for bælter til en højere kvalitetsgrad. Bosswik er åben over for inddragelse af flere typer accessories inden for læder, men det primære fokus forbliver læderbælter.