Butiksoplevelser rettet mod børn- og børnefamilier har en absolut fordel: Det er en målgruppe, der elsker at lege, søger oplevelser og gerne bruger penge. Men selvsamme målgruppe er også ekstremt krævende. Den middelmådige oplevelse er ikke længere nok, og grænserne for hvor meget der skal leveres på alt fra styling over produkter til service rykker sig hele tiden. I denne artikel sætter vi fokus på en række internationale butikker, der kan inspirere til at hæve barren hos de danske butikker. Og selv om man ikke er i børnesegmentet, så er der masser af inspiration at hente.
Artiklen er bragt i TØJs Fashion Week Edition AW 20/21.
Artiklen er skrevet af Matthew Brown og Louise Byg Kongsholm
American Girl Place, New York

Det ultimative univers for dukker. Sådan kan man meget nemt beskrive dette koncept. Her kan barn og dukke få en række fælles oplevelser, såsom at købe nyt tøj, få sat håret, lagt makeup og neglelak, spise sammen i cafeen og i det hele taget blive forkælet. Det er muligt at få matchende tøj til barn og dukke og masser af personale til at tage sig af begge hovedpersoner. Der er fokus på de fysiske butiksoplevelser, men det fortsætter også online med blandt andet spil og videoer til børn.
Camp Family Experience Store, New York

En lille hyggelige butik med legetøj, som ved første øjekast ikke virker anderledes end så meget andet. Men en magisk dør åbner op til et campingbaseret børneunivers med fokus på leg, oplevelser og læring. Der må leges med alt, og med adgang til spil, kravlevægge, kreative aktiviteter, iscafe med videre minder det mest af alt om en et oplevelsesunivers, der sekundært sælger legetøj, spil og tøj til at tage med hjem. Butikken kalder sig også en ’retail experience for families’ og satser dermed på, at kunderne bliver hængende lidt længere end fem minutter.
Kids Cavern, Macau

Det er forholdsvis let for en legetøjsbutik at fange et barns fantasi. Men den sande udfordring for designere er at fange forældrene, og da det er dem, der åbner deres tegnebøger, skal de være lige så engagerede som børnene. Dette kan man blandt andet opnå ved at gøre alting imponerende stort og gennemført i overraskende universer. Kids Cavern er en gigabutik, der minder om en Toys R Us eller en Hamleys på steroider. Butikken har alt, og alt er stort. Hvis legetøjet findes, så findes det her – gerne i flere forskellige versioner. Selv afdelingen med bland-selv-slik når nye højder.
Marie’s Baby Circle, Seoul

Med fokus på den kommende mor og far sætter Marie’s Baby Circle nye standarder for, hvordan man kan servicere og hjælpe usikre par, der vil gøre alt godt og rigtigt for deres kommende børn. Med kompetent rådgivning er det muligt at nyde graviditeten og forberede sig på forældreskabet, ligesom der ydes støtte i de første måneder som nybagte forældre. Butikken beskrives også som et ’hjem hjemmefra’ eller et støttende mikrosamfund. I stedet for den kaotiske oplevelse i store kæder eller babyforretninger tilbyder Marie’s Baby Circle kunderne det bedste af det bedste – både på pris, service, kvalitet og tid.
Neobio Kids Restaurant, Shanghai

Restaurantoplevelser med børn er ikke altid lige positivt. Derfor er der behov for at tænke anderledes i forhold til både koncept og indretning. Hos Neobio Kids Restaurant er der skabt en fortryllende verden for både børn og deres forældre med inspiration fra luftballoner. Det er et sted, der passer til alles behov: Børnenes glade fantasi såvel som deres forældres ønsker om sikker leg, god mad og en god oplevelse. Slutresultatet svarer til en ubekymret blanding af en voksen thesalon og et barns dukkehus.