Det er kun to år siden, at Anne Katrine Montag stiftede børnebrandet A Monday in Copenhagen. Siden da er tingene gået stærkt, og med inspiration fra naturen og bylivet skaber børnebrandet funktionelle og trendy kollektioner, som børnene elsker at have på.

Artiklen er bragt i TØJs Fashion Week Edition AW 20/21.

Artiklen er skrevet af Helene Mathiasen

 

Efter 13 år som designer hos det danske børnebrand Miniature følte Anne Katrine Montag, at tiden var inde til at prøve noget nyt. Derfor valgte hun i slutningen af 2017 at blive selvstændig med sit eget børnebrand A Monday in Copenhagen.

”Jeg var rigtig glad for at være hos Miniature, men jeg har altid haft en drøm om at blive selvstændig, hvor jeg kunne få mulighed for at gøre tingene på min egen måde og følge mit hjerte 100 procent,” fortæller Anne Katrine Montag til TØJ.

Målgruppen for A Monday in Copenhagen er børn i alderen 0-14 år, men det er primært hos børn i alderen 8-12 år, at børnebrandet har fået succes. Inspirationen til kollektionerne får Anne Katrine Montag flere forskellige steder fra.

”Når jeg designer, tager jeg udgangspunkt i naturen og bylivet. Jeg elsker at følge naturens forskellige årstider og bruger det ofte som udgangspunkt for farver, detaljer og de håndtegnede print. Samtidig henter jeg meget inspiration ved at gå rundt i gaderne og betragte bylivet,” forklarer designeren, som tilføjer, at hun lægger stor vægt på, at alt tøjet skal være funktionelt og rart at have på.

 

Foto: A Monday in Copenhagen

 

A beautiful world

Anne Katrine Montag arbejder altid ud fra et bestemt tema, når hun designer børnebrandets kollektioner. Temaet for sæsonen AW 20/21 er ’A beautiful world’.

”Den nye kollektion er baseret på, at det er en smuk verden, som vi lever i. Vi er dagligt udfordret i vores glansbillede både i forhold til klimaforandringer og diverse uroligheder i verden. Men vi skal huske at minde os selv og vores børn om, at vi trods alt lever i en smuk verden, Vi skal lære vores børn at fokusere på de positive historier og lade dem nyde at være børn så længe som muligt. Bare tag et kig ud ad vinduet, ligegyldigt hvor du er, og se på naturen der gror. Der er så mange smukke steder i verden, hvor børn kan boltre sig – og dermed har de hele verden som legeplads,” fortæller designeren om tankerne bag kollektionen.

Siden den første kollektion er den blevet udvidet fra gang til gang med både flere styles og nye kvaliteter. Kollektionerne er kendetegnet ved have mange farver, som, ifølge designeren, passer bedre til børnenes univers.

”Man bliver bare mere glad af at se på farver. Selvfølgelig er der også douchede farver i kollektionerne, men de fleste styles er designet med fokus på farver og print,” forklarer Anne Katrine Montag.

 

Foto: A Monday in Copenhagen

 

Vækst i både ind- og udland

I januar 2018 præsenterede Anne Katrine Montag sin første kollektion på messe, og siden da er det gået stærkt for det danske børnebrand, som ikke blot har fået fodfæste i Danmark, men også forhandles i både Tyskland, England, Holland, Belgien, Frankrig, Spanien, Portugal, Italien, Japan og Libanon. Inden længe starter A Monday in Copenhagen også op i Norge og USA.

”Det er især på messerne, at vi mødes med vores forhandlere, og samtidig møder nye, og det viser vigtigheden af at være på messer, når man er et nyt brand. Hvordan skulle vi ellers komme i dialog med folk fra eksempelvis Libanon og Japan?” lyder det fra Anne Katrine Montag, der tilføjer, at man på messerne har mulighed for at vise sit brandunivers frem.
Ifølge designeren har det været spændende at kaste sig ud i livet som selvstændig, men det har også samtidig været hårdt arbejde.

”Som selvstændig står man med alle beslutningerne selv, og man har mange kasketter på, når man er på arbejde. Men når det samtidig er ens hobby og interesse, så tænker man ikke på det som arbejde,” forklarer Anne Katrine Montag.

I de kommende år håber designeren, at A Monday in Copenhagen vil få mange flere forhandlere i både i ind- og udland samt endnu større udbredelse på nye markeder.

”Det er min drøm, at A Monday in Copenhagen bliver et børnebrand, som folk taler om, og som man kan se endnu mere i gadebilledet. Så synes jeg, at man er lykkedes med det, man har sat i værk,” slutter Anne Katrine Montag.