Respekt, bæredygtighed og social ansvarlighed er værdier, som er dybt rodfæstet hos børnetøjsbrandet Hust & Claire, der er en del af Claire Group. Det mærker man tydeligt, når man taler med direktøren for Hust & Claire, Nikolaj Hust.

Artiklen er bragt i TØJs Fashion Week Edition AW 20/21.

Artiklen er skrevet af Helene Mathiasen

 

Det danske børnetøjsbrand Hust & Claire, som blev stiftet i 2012, har for alvor fået fodfæste i både Danmark og i udlandet. Direktøren Nikolaj Hust, der er anden generation og hovedaktionær i Claire Group, er stolt af den positive udvikling, som børnetøjsbrandet har oplevet.

”Da jeg kom ind i virksomheden, havde jeg en drøm om at relancere børnedivisionen, som på daværende tidspunkt hed Claire Kids. Det første, jeg satte i værk, var at ændre navnet til Hust & Claire for at synliggøre, at Hust er tøj til drenge, mens Claire er tøj til pigerne,” fortæller Nikolaj Hust til TØJ.

Kongstanken bag Hust & Claire er ifølge Nikolaj Hust at skabe børnetøj i en høj kvalitet, der nyfortolker det skandinaviske udtryk ved at tilføje et internationalt touch. Stilen er sporty og farverig, så den passer ind i børnenes legende univers.

”Vi har løbende tilføjet nye produktgrupper, og i dag har vi en komplet kollektion, som indeholder alt lige fra undertøj til overtøj,” forklarer Nikolaj Hust og tilføjer:

”For nogle år siden lancerede vi en uldkollektion, som har været en kæmpe succes, og som efter min mening er den bedste på markedet, da både kvalitet og design går op i en højere enhed.”

 

CSR-pionér i modebranchen

’We love the earth’, ’GOTS Organic certified’ og ’SA8000 certified’ er blot nogle af de statements, som figurerer på Hust & Claires hjemmeside. Og spørger man Nikolaj Hust om, hvorfor bæredygtighed og social ansvarlighed er så vigtig en del af forretningen hos børnetøjsbrandet, er svaret klart:

”Respekt for både mennesker og miljø er hele fundamentet for virksomheden. Noget af det, som jeg er allermest stolt af, er, at hele tanken om social ansvarlighed startede, da min far stiftede Claire. Han ønskede at skabe en virksomhed baseret på gode værdier med hjertet på rette sted – og det var længe før, at der var noget, der hed CSR. Derfor har det gennem årene været helt naturligt for virksomheden at arbejde med bæredygtighed.”

I dag er Claire Group den eneste modevirksomhed i Norden, der er SA8000-certificeret, og derudover er virksomheden også GOTS-certificeret.

”Det er vigtigt for os at skabe noget, som vi kan være stolte af, og derfor handler det ikke kun om at sælge en masse produkter. Vores produktionsforhold er langt over middel, og certificeringerne er et tydeligt bevis på, at vores fokus på social ansvarlighed og bæredygtighed ikke kun er et markedsføringsstunt,” fortæller Nikolaj Hust.

 

Hust & Claire

 

Eksportrejsen fortsætter

Hust & Claire er i dag til stede i både Skandinavien samt Tyskland, Østrig, Schweiz, Belgien og Italien, og for Nikolaj Hust er det vigtigt at fokusere på de eksisterende markeder fremfor hele tiden at jagte nye.

”Jeg er rigtig stolt af den rejse, som vi er på. Vi lægger en masse kræfter og energi i at vækste og blive endnu bedre på de skandinaviske markeder og de lande i Europa, hvor vi er til stede i dag. Det er hurtigt for os at besøge de nærliggende markeder, og derved kan vi nemmere vurdere, hvad deres behov er. Vi vil selvfølgelig gerne ind på nye markeder, men ikke for enhver pris, da det kræver mange ressourcer at starte op i nye lande,” lyder det fra direktøren, som tilføjer, at det især går godt på de tysktalende markeder i øjeblikket.

Hust & Claire forhandles i dag både online og offline samt gennem kæder og stormagasiner, da børnetøjsbrandet prioriterer at sælge ind på alle niveauer. Og ligesom ordet respekt indgår i produktionsleddet, så knytter det sig i høj grad også til forhandlerleddet.

”Vi behandler vores kunder med respekt, da vi ikke tvinger dem til at købe hele sortimentet, men tilbyder dem at købe enkeltstyk. Det betyder, at de ikke er presset i volumen. Samtidig har vi gode kalkuler på produkterne, hvilket sikrer en stor markup for kunderne. Vi udvider også løbende vores basisprogram, som altid er på lager, således at kunderne løbende kan supplere op,” fortæller Nikolaj Hust.

 

Foto: Hust & Claire

 

Succes med capsule-kollektion

Messesæsonen er i fuld sving, og på CIFF Youth glæder Nikolaj Hust sig til at præsentere AW 20/21-kollektionen sammen med resten af teamet. Den nye kollektion er designet i nordiske farver: cognac, karry, marineblå og gammelrosa. Hele kollektionen er skabt på et bæredygtigt grundlag og langt størstedelen er GOTS-certificeret.

”Vi forsøger hele tiden at udvikle os på bæredygtighedsområdet, og vi stræber efter at få GOTS-certificeret så mange produkter som muligt. De resterende produkter er enten OEKO-TEX-certificeret eller lavet i økologisk bomuld,” forklarer direktøren.

På CIFF Youth i august 2019 lancerede Hust & Claire for første gang hashtagget #happyplanet i forbindelse med en capsule-kollektion, hvor alt overskydende blev doneret til WWF Verdensnaturfonden.

”Det var virkelig en stor succes, hvor det lykkedes os at skabe fokus på CSR over for forbrugerne, samtidig med at vi fik profileret vores kunder. Uden at røbe for meget kan jeg fortælle, at vi på CIFF Youth her i januar 2020 igen vil præsentere en særskilt kollektion på en separat stand, hvor der også vil være en happening under messedagene,” afslører Nikolaj Hust.