Det danske brand By Basics tilbyder sine kunder fleksibilitet og mindsker samtidig overforbrug og spild med made-to-order. Brandet holder produktionen inden for Europas grænser og har fokus på at sælge med omtanke.

By Basics er endnu en gang at finde på Revolver denne sæson.

Brandet, der har eksisteret siden 2015, har holdt fast i at have made-to-order som en hjørnesten i sit koncept, for det giver kunderne størst mulig fleksibilitet og mindsker overforbrug og spild.

Kunderne kan dermed købe præcis de styles, farver og størrelser, der passer ind i deres butik. Der er ingen faste sortimenter eller kollektioner, for alt bliver klippet og syet, når kunden bestiller.

”Vi producerer udelukkende det, som kunden bestiller. Derfor passer det heller ikke ind i vores koncept at sælge i faste sortimenter. Vores kunder har en klar idé om, hvad deres kunder køber, og hvis for eksempel 80 procent af dem bruger samme størrelse, skal de naturligvis sammensætte deres sortiment på den måde og ikke med størrelser, de ikke kan sælge,” fortæller Peter Grensteen, CCO hos By Basics.

 

Produktion og salg med omtanke

Udover at made-to-order-konceptet reducerer spild, har By Basics også fokus på deres produktion, der udelukkende foregår i Europa.

”Alt strik bliver strikket i Danmark og syet på vores egen systue i Polen. Her bliver hver style håndklippet ud fra kraftige papmønstre, som genbruges gang på gang og dermed giver et markant mindre papirforbrug. Rester og fraklip fra vores strik bruges til mindre styles, og ulden sendes til optrevling på en lokal fabrik for at hver en tråd bliver anvendt,” siger Peter Grensteen.

I deres kommunikation opfordrer By Basics desuden kunderne til kun at købe det, de har brug for og tror på, til deres butik.

”Rent lavpraktisk kan kunderne bestille varer 24/7 året rundt via vores B2B-platform. Ud over at passe på miljøet med mindst muligt overforbrug er konceptet med til at reducere kundens lagerbinding og risiko for at købe styles, som ikke bliver solgt. Made-to-order er på den måde central for hele værdikæden,” slutter Peter Grensteen.

By Basics er repræsenteret i 21 lande og kan allerede afsløre, at brandet er vækstet væsentligt under corona.

 

Foto: By Basics