H&M på banen med revolutionær cirkulær løsning

Modegiganten præsenterer det cirkulære system Looop, der transformerer uønskede beklædningsgenstande til nye. 

“I H&M Group ser vi bæredygtighed som en vigtigere del af vores strategi og vision end nogensinde før. Vores branche står over for væsentlige udfordringer, og det er uomtvisteligt, at vi må transformere den måde, hele modesystemet fungerer på i dag.

Omstillingen til cirkulære forretningsmodeller spiller en central rolle at nå vores ambition om en klimaneutral leverandørkæde i 2030. Samtidig er vores arbejde med transparens en forudsætning for at kunne belønne implementeringen blandt vores leverandører. På den måde tror vi på, at vi kan lede forandringen mod bæredygtig mode.”

Sådan lyder det fra H&M i en mail til TØJ i forbindelse med modevirksomhedens aktive rolle i Copenhagen Fashion Summit, der finder sted den 12. og 13. oktober 2020.

Modevirksomheden har i længere tid arbejdet for en grønnere modeindustri, og nu er H&M klar til at præsentere endnu et nyt tiltag.

Mandag den 12. oktober 2020 præsenterer H&M det cirkulære system Looop i en fysisk butik i Stockholm som den allerførste fashion-retailer nogensinde. Det skriver virksomheden i en pressemeddelelse.

Kunder vil i butikken have mulighed for at se det cirkulære system transformere deres gamle tekstiler til nye. Måden, hvorpå Looop gør det, er ved at spinne materialet fra det gamle tøj til garn, som så bruges til at strikke nyt tøj.

Der skal tilføjes enkelte bæredygtige “udefrakommende” materialer, førend processen kan lade sig gøre. Men “vi arbejder på at gøre denne andel så lille som mulig,” skriver H&M i pressemeddelelsen.

Looop bruger ingen vand eller kemikalier i transformationsprocessen, så den har en væsentligt lavere miljøpåvirkning end ved produktion af nyt tøj fra bunden.

Den nye feature i butikken i Stockholm vil koste 100 svenske kroner for H&Ms medlemmer at bruge – og for ikke-medlemmer koster det 150 kroner. Beløbene går til forskningsprojekter i at finde nye materialer.

I 2030 bestræber H&M sig på, at alle materialer skal være genbrugte eller udvindes på en mere bæredygtig måde. I 2019 var 57 procent af materialerne enten genbrugte eller bæredygtigt fremstillet.

 

Foto: Looop

Foto: H&M, Looop