Jens Obel, direktør hos DK Company, har fulgt debatten om messedatoer og har selv en række refleksioner, som han ønsker at dele med læserne på TØJ – Fashion & Business Trends.

Der har de seneste dage været gang i debatten om datoerne for den københavnske modeuge. Læs debatindlægget af Nikolai Klausen, direktør i Wear og opsummering af kommentarer tilsendt redaktionen eller fra Linkedin. Læs også kommentar fra Thomas Klausen, direktør i DM&T , kommentar fra Christina Neustrup, direktør for CIFF, kommentar fra Christian Maibom, direktør på Revolver.

Herunder bringer vi en kommentar af Jens Obel, direktør hos DK Company.

“Gennem den seneste tid har der kørt en debat omkring eventuel flytning af datoerne for modeugen. For mig at se er det et helt forkert sted at fokusere. Lad os i stedet debattere, hvordan vi fortsætter de takter og udbygger modeugens relevans for vores kunder.

 Modebranchen er generelt kommet flot igennem coronapandemien, hvor vi har formået både at fastholde og generere nye kunder uden kraftig messeaktivitet.

Vi skal derfor diskutere, hvordan vi skaber værdi for vores kunder under messen, så de fortsat prioriterer at deltage på modeugen. Jeg tror på, at modeugen er superrelevant for vores kunder, hvis vi er innovative og udviklende. Danmark og Skandinavien er førende på parametre som diversitet, sustainability og ikke mindst fremelskning af nye talenter. Alt det skal vi dyrke endnu mere.

Se bare på showkalenderen, der under de seneste modeuger har fået stor ros fra den internationale presse. Vi har aldrig haft så mange ansøgninger fra både etablerede brands, men også nye talenter, der ønsker at vise shows, som nu. Udlandet er imponeret over den danske modeuge, og de seneste virtuelle shows har favnet mangfoldighed og ansvarlighed på en spændende og relevant måde.

Så min opfordring til debatten er: Branchen har det generelt godt. Vi og rigtigt mange af vores kolleger har leveret flotte regnskaber. Modeugen er ikke ved at dø, vi er godt kørende på showscenen og den del, men lad os skabe indhold og relevans for kunden, når de bruger tiden på at besøge os under messerne. Alt det er for mig en langt vigtigere diskussion end en eventuel flytning af messerne.” 

Foto: Jens Obel