Der er efterhånden flere og flere modebrands, der udstiller på Formland-messen i Herning. TØJ har talt med tre vidt forskellige udstillere for at høre, hvorfor de deltager på en interiør- og designmesse.
Hvis du var på Formland-messe i sidste uge og syntes, at standene med mode og accessories er begyndt at fylde mere og mere, så er det ikke forkert. De kommer naturligvis aldrig til at overtage billedet, men de har fået mere plads, end de plejer, og antallet af stande med tøj kommer med al sandsynlighed til at stige på de kommende Formland-messer. Årsagen er blandt andet, at livsstil i stigende grad fylder på hyldemetrene i butikkerne – hvad end det er fysiske hylder eller onlineversionen.
TØJ har talt med tre udstillere fra modebranchen, der alle har nogle vidt forskellige årsager til at have stand på en interiør- og designmesse: Bows by Stær, Klitmøller Collective og Lykkeland Atelier.
“Vi ville drukne på modemesserne”
Aalborg-virksomheden Bows By Stær ejes af Camilla Stær. De har været på Formland før, men der var det som med en accessories-stand med fokus på deres farverige elastikker, som efterhånden står på disken hos alle tøj- og livsstilsbutikker, men også hos blomsterbindere og frisørsaloner.
Bows by Stær gik hurtigt fra at være elastikker, over hårklemmer i alle størrelser og farver, til at de for halvandet år siden tilføjede tøj til kollektionen. Det begyndte med genbrugte sarier, men i dag er det en blanding af blandt andet kjoler og kimonoer, som har det til fælles, at de kun kommer i begrænset produktion, da de altid produceres i restmetervarer, som virksomheden opkøber. Nogle gange bliver det til fem items. Andre gang otte.
“Der er faktisk mange årsager til, at vi deltager på Formland. Jeg føler, at vi ville drukne på modemesserne i København, og så er det også tydeligt for os, at der er mange livsstils- og interiørbutikker og brands, der er interesseret i det, vi kommer med. Derudover er der noget praktik i, at det er Jylland, og jeg selv er herfra, og så er jeg kommet på Formland hele mit liv – det føles trygt,” fortæller Camilla Stær fra sin farverige stand.
Foto: Bows by Stær
Springer ud som interiørdesigner
I 2023 har Klitmøller Collection 10-års jubilæum. 10 år med Vesterhavsinspireret mode med fødderne solidt plantet i første klitrække. Indtil Formland Autumn 2022 var Klitmøller Collective et rent modebrand, men på messen i sidste uge kom lanceringen af virksomheden første boligitems. Det drejer sig om en keramikserie samt boligtekstiler – begge dele i samme farvepalet som tøjet.
“Vi har begyndelsen haft et mantra, som vi arbejder ud fra: Naturlig og ansvarlig at tage på. Nu har vi udvidet med naturlig og ansvarlig til dit hjem. Vi ser det som en naturlig forlængelse af den bæredygtige livsstil. Vi forventer også, at det vi kommer til at ramme den samme målgruppe med både vores tøj og vores boligkollektion,” fortæller Robert Sand, ejer og grundlægger af Klitmøller Collective, og fortsætter:
“Jeg tror på, at i fremtidens retail space kommer man helt målrettet til at sælge til én bestemt type forbruger. Storytelling er ekstremt relevant. For os, eksempelvis, fungerer det bedst, når kunderne forstår vores bæredygtighed og vores prisleje.”
Klitmøller Collective er på messe for at møde eksisterende og nye kunder. De håber på og regner med, at nogle af de butikker, der allerede kender og forstår deres modebrand, også vil forstå og føre deres boligserie.
Foto: Klitmøller Collective
Flere ordrer end på CIFF
Om to dage kan Lykkeland Atelier fejre et halvt år som brand. Men ikke et halvt år i branchen, for grundlægger og designer Heidie Lykke er velbevandret i modebranchen. Før hun startede Lykkeland Atelier drev hun Carmakoma, der blev solgt til Bestseller.
Heidie Lykke testede sit nye brand af på Finders Keepers, hvor hun blev prikket på skulderen af en medarbejder fra Formland. Han opfordrede hende til at udstille på messen, og ‘the rest is history’, som man siger.
“Jeg deltog også på CIFF forrige uge, og jeg kan allerede her på dag et af Formland sige, at jeg har skrevet flere ordrer her allerede. Min vurdering er, at CIFF har flere internationale indkøbere, og Formland har flere af de nationale. Jeg fornemmer, at mine items passer enormt godt ind hos livsstilsbrands- og butikker,” fortæller Heidie Lykke.
Hendes strategi og målsætning har fra starten været at sigte efter blandt andet hoteller, så livsstilssegmentet har hele tiden været på radaren for det nyopstartede brand.
Foto: Lykkeland Atelier