Aiayu tager socialt og miljømæssigt ansvar, når de arbejder med bæredygtighed – fra ulden stadig sidder på lamaerne i Bolivia, over den lokale bearbejdning og helt til det til sidst ender som produkter i mode- og livsstilsbutikker. Artiklen er et uddrag af en længere portrætartikel bragt i TØJ no. 4 2017.

Da Aiayu blev stiftet i 2005, var det ud fra et ønske om at lave enkle og smukke produkter med de bedste, naturlige materialer kombineret med autentiske, lokale håndværkstraditioner.

Virksomheden blev stiftet af designer Maria Høgh Heilmann, og det hele startede med lamauld fra Bolivias højland, der blev til en strikkollektion til kvinder og en tekstilkollektion til hjemmet. I Bolivia blev ulden også bearbejdet som et led i den bæredygtige tilgang til materialer. Kollektionen var derfor smuk i mere end en forstand.

”Allerede fra starten ville vi gerne tage et socialt og miljømæssigt ansvar. Et produkt er kun ægte smukt, hvis også dets tilblivelse kan tåle dagens lys. Vi ville bevise, at etik og æstetik ikke udelukker hinanden, men fint kan gå hånd i hånd,” fortæller Maria Høgh Heilmann til TØJ.

Materialet er naturens gave
Virksomheden voksede langsomt. Flere kollektioner kom til. Det samme gjorde nye ansigter, da Marie Worsaae og Maria Glæsel blev partnere i Aiayu. To etiske priser ved Dansk Fashion Award, nye markeder og nye materialer har også været en del af virksomhedens udvikling.

Materialerne er vigtige – det var her virksomheden startede, og det samme gør enhver designproces, der ligger forud for Aiayus produkter. I modsætning til mange andre designere starter Maria Høgh Heilmann nemlig designprocessen med udgangspunkt i materialet. Hun fortæller, at hun anser alle naturlige materialer for at være naturens gave og gør det til sin opgave at designe produkter, hvor fibrene kommer til deres ret.

”Vi arbejder kun med materialer, som naturen har skabt – det vil sige 100 procent naturlige materialer. Vi taler ofte om, at vi blot raffinerer, hvad naturen allerede så fint har skabt,” fortæller Maria Høgh Heilmann.

Læs også: Modebrand gør Black Friday grøn

Aiayu bruger primært fire materialer, som er lamauld fra Bolivia, økologisk bomuld fra Indien, blød cashmere fra Himalaya og yakuld fra Nepal. Og de naturlige materialer har mange fordele, mener de hos Aiayu, som både bruger materialerne til tøj til kvinder og tekstilkollektioner til hjemmet.

”Naturlige materialer er smukke allerede fra naturens hånd. De er komfortable og alsidige. De naturlige fibre kan ånde og har en bedre ventilation. Naturfibre er et bæredygtigt valg, da de er fornyelige. De er gode til design, gode for bæreren og gode for planeten,” forklarer Maria Høgh Heilmann.

Fremtiden er både lys og tilfældig
Aiayu oplever generelt en stigende efterspørgsel på deres design til såvel hjemmet som tøj til den bevidste modeforbruger. Det gør de blandt andet ved at nogle af de styles, som blev introduceret for flere år siden, nu bliver efterspurgt. Det beviser, at tøjet er tidløst, og at forbrugerne er bevidste om værdierne, der ligger bag, mener Maria Høgh Heilmann.

Aiayus forbrugere er loyale, og det er den lille virksomhed både beærede og stolte over. Samtidig er det en tillid, som de er bevidste om at værne om ved at stå ved de værdier, som tiltrak kunderne i første omgang. Produkterne forhandles på flere forskellige markeder, og brandet er bedst repræsenteret gennem forhandlere i Skandinavien, hvor de også har egen butik i København. Derudover er de bæredygtige produkter fra Aiayu at finde hos forhandlere i byer som Paris og New York, mens webshoppen tiltrækker kunder fra hele verden. Når der er tale om forretning, har stifteren en klar plan for fremtiden:

”Vi vil gerne konsolidere Europa yderligere, vi vil meget gerne åbne flere butikker i Skandinavien, og så skal vores webshop stå endnu stærkere, så vores produkter kan nå ud til flere mennesker,” fortæller Maria Høgh Heilmann.

Læs også: DK Company: Med forandring som drivkraft

Når det kommer til materialer og produkter, er fremtiden mere uvis. Her råder noget helt andet end kroner og øre, nemlig værdier, inspiration og måske endda tilfældigheder.

Jeg designer ud fra materialer, der inspirerer mig, som for eksempel lamauld som jeg opdagede for mange år siden. Så det afhænger virkelig af at finde det helt rigtige materiale,” forklarer Maria Høgh Heilmann.


Ovenstående er et lille uddrag af en længere portrætartikel bragt i TØJ no. 4 2017.

Som abonnent kan du læse det fulde portræt online her.